معایب ویدئو پروژکتورهای LCD

فن آوری LCD
فن آوری LCD

همانطور که  پیشتر در مقاله مزایا و معایب تکنولوژی های LCD-DLP_LED نیز اشاره کردیم ؛ LCD‎‌ ها نور بیشتری نسبت به DLP‎ها دارند؛ یعنی با وجود داشتن لامپ یکسان، تصویر روشن‎تری تولید می کنند. غلظت رنگ بالا و تصویر جذاب‎تری دارند. اگر یک LCD هزار لومنی را در کنار یک DLP هزار و دویست لومنی قرار دهید و تصویری رنگی را در هر دو پروژکتور نمایش دهید، بیننده LCD را انتخاب خواهد کرد. در مجموع باید گفت DLP‎ ها برای مصارف تجاری و آموزشی و LCD‎ها برای مصارف خانگی و تفریحی مناسب‎تر هستند. اما با این وجود قصد داریم که به جزئیات بیشتری در مورد معایب ویدئو پروژکتورهای ال سی دی بپردازیم

معایب LCD

در اینجا ما سعی داریم تا اصلی‌ترین معایب پروژکتورهای با ساختار lcd را برای شما شرح دهیم.

طول عمر محدود

به نظر می‌رسد طول عمر محدود پانل‌های lcd یکی از بزرگترین معایب پروژکتورهای با ساختار lcd باشد. سطح رنگ آن کاهش یافته و صفحه نمایش پس از استفاده بیش از حد پروژکتور به زردی می‌گراید. فروشنده‌ها طول عمر پانل‌های lcd  را منتشر نمی‌کنند اما معمولا در این مدت 1 تا 3 تا تعویض لامپ موردنیاز است تا از کاهش کیفیت تصویر جلوگیری شود. معمولا عوض کردن پانل‌های lcd  نمی‌ارزد  و صرفه اقتصادی ندارد. در بیش‌تر موارد شما می‌توانید پروژکتور بهتری را تنها با افزایش 50 درصدی قیمت پانل‌های lcd بخرید.

در تصویر زیر شما می‌توانید علائم کاهش کیفیت پانل‌های lcd را مشاهده کنید که منجر به ایجاد ته رنگ زردی در وسط صفحه نمایش می‌شود. ناحیه زردی که با گذر زمان افزایش می‌یابد تا زمانی که کل صفحه نمایش را در بر گیرد.

معایب ال سی دی -خرابی پانل ال سی دی
معایب ال سی دی -خرابی پانل ال سی دی

در اینجا تستی بر روی  پروژکتوری در بازه زمانی می 2002 تا مارس 2002 در موسسه فناوری راچستر  در ایالت متحده امریکا انجام پذیرفته است. آنها باید این که چگونه استفاده مداوم بر کیفیت تصویر و ماندگاری پروژکتور تاثیر می‌گذارد را تست کنند. این آزمایش متشکل از مراحل پیوسته‌ای ( 4700 ساعت)  از عملکرد پروژکتورهای lcd و dlp برای چند ماه است. در نهایت به این نتیجه رسیدند که پروژکتورهای lcd به طور قابل ملاحظه‌ای با گذشت زمان کنتراست خود را از دست می‌دهند و رنگها تعادل خود را از دست می‌دهند و این تاثیرات در نتیجه تنزل زیاد درجه رنگ آبی می‌باشد. از آنجایی که این ازمایش بر روی تعداد زیادی از پروژکتور ها انجام نپذیرفته است، به سختی به عنوان تستی قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شود، هرچند علائمی در رابطه با معایب lcd ارائه می‌دهد.

نسبت کنتراست پایین

کنتراست خیلی زیاد نیست، مشکل سیاهی- دومین عیب بزرگ پروژکتورهای با ساختار lcd . کنتراست مسئله‌ای بحث‌برانگیز است و به طور وسیعی به روشی که توسط آن سنجیده می‎شود بستگی دارد. به هر صورت بر کنتراست بالایی که در پروژکتورهای lcd ادعا شده تکیه نکنید زیرا همان رنگ مشکی  (به علت اینکه در بیشتر صفحه نمایش های خانگی پخش می‌شود) هم شبیه به خاکستری می‌باشد. سازندگان پروژکتورهای lcd از روش‌های متفاوتی برای رسیدن به حداکثر کنتراست و در حقیقت رسیدن به بالاترین سطح تیرگی استفاده می‌کنند. متعارف‌ترین روش دریچه متحرک است که در صحنه های تاریک بسته است و از این رو از عبور بیشتر نور جلوگیری می‌شود. این راه حل  به طور گسترده‌ای توسط عمده شرکتهای دستگاههای پخش‌کننده مثل سونی و پاناسونیک استفاده می‌شود. بعضی‌ها به چنبن راه حل‌هایی  جهت عدم نمایش نور واقعی ویدئو videoflow light cheating مراجعه می‌کنند چون سطح بالای کنتراست زمانی که مقدار کنتراست اندازه‌گیری می‌شود بدست می‌آید اما این تاثیری موقتی است و  برای کل نمایشگر ربطی به کنتراست  ندارد. روش دیگر، نصب فیلترهای خاص در اپتیک‌هاست. بعضی از سازندگان محصولات با کیفیت عالی، چنین قابلیت‌هایی را در طراحی دستگاه با تجهیز کردن آنها به اپتیک‌های با کیفیت بالا در نظر می‎گیرند.

قیمت کلی مالکیت بالا

فیلتر هوا. یعنی قیمت اضافی نگهداری و بعضی‌ها آن را  جزو بزرگترین معایب پروژکتورهای با ساختار lcd می‌نامند. سیستم‌های نمایش پروژکتورهای با ساختار lcd به اندازه پروژکتورهای با ساختار dlp  مهر و موم نمی‎شوند و هر چند وقت یکبار فیلترهای هوا باید تمیز یا تعویض شوند که این کار بر هزینه کلی مالکیت افزوده و همچنین زمان شما را می‌گیرد.

وزن بالا

طرح 3 پانلی-بزرگتر و سنگین‎تر. بیش‌تر پروژکتورهای با ساختار lcd  در مقایسه با نمونه پروژکتورهای dlp با مشخصات فنی مشابه بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌باشند. این مسئله یکی از مهم‎ترین معایب lcd در پروژکتورهای قابل حمل است.

 گرد و غبار در پانل‌ها

ناخالصی‌ها در پانل‌ها .Dust blobs به علت ساخت پروژکتور lcd گرد و خاک تقریبا به راحتی بر روی پانل‌ها می‌نشیند.  Optical path معمولا به خوبی پروژکتورهای dlp محافظت نمی‌شوند. در حالی که گرد وغبار بر روی پانل‌های قرمز و آبی lcd خیلی قابل دیدن نیست، اما بر روی پانل lcd سبز کابوس محسوب می‌شود. برای جلوگیری از این امر لازم است که پروزکتور lcd به طور دائمی نگهداری شود. پروژکتور با ساختار lcd باید بعد ازهر 300 ساعت یکبار استفاده، تمیز شود.

محوشدن رنگ

محو شدن ته رنگ سبز و قرمز در کمتر از 300 ساعت. با استناد بر این که ما بطور عمده با موسسات آموزشی کار می‌کنیم بطور ناراحت‌کننده‌ای می‌توان این امر را تصدیق کرد. این مسئله ارائه‌ها را ناخوشایندتر می‌سازد.

سایر معایب

اثر screen door. پروژکتورهای با ساختار lcd و رزولوشن بالا اثر screen door تولید می‌کنند. این اثر زمانی که خطوط بین پیکسل‌ها نمایان می‌شوند (و در نتیجه پیکسل‌های مجزا نمایان می‌شوند) و این اثر اختلال و حواس‌پرتی ایجاد می‌کند.

مشکل گرد و غبار. به علت انباشتگی گرد و غبار، نسبت کنتراست ممکن است طی گذشت زمان 50 درصد کاهش ‌یابد.

پیکسل‌های مرده. شما ممکن است به هنگام صحبت در مورد پروژکتورهای lcd در این مورد شنیده باشید. مسئله مشابهی در مورد پروژکتورهای lcd صدق می‌کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک پیکسل به طور دائم خاموش یا روشن می‌شود. اگر آن فقط یک پیکسل تنها باشد، شما ممکن است حتی به آن توجه نکنید. اما بعد از اینکه یک پیکسل از بین می‌رود، پیکسل‌های اطراف پیکسل از بین رفته هم در طی زمان دیگر جواب نمی‌دهند. این مشکل با تعویض پانل lcd حل می‌شود اما معمولا عاقلانه‌تر این است که در عوض آن یک پروژکتور جدید بخریم. (ممکن است این دفعه با ساختارdlp .(

تجربه به ما ثابت کرده  که معایب lcd  بیش‌تر از مزایای آن است. با این حال ما به طور عمده دیتا پروژکتور را می‌فروشیم و با آن کار می‌کنیم که معمولا دیدگاهها راجه به آن ثابت است و در آن موارد هم تنها عیب lcd تنها درخشش آن می‌باشد. با رفتن به سراغ بازار سینمای خانگی، سخت‎تر است تا بگوییم که پروژکتورهای با ساختار lcd نسبت به پروژکتورهای dlp فاقد مزایا یا معایب می‌باشند. ما توصیه می‌کنیم تا در مورد هردو فناوری lcd و dlp مطالعه داشته باشید وآنها را آزمایش کنید (در صورت امکان) و فقط بعد از آن تصمیم بگیرید.

منبع:+

ترجمه :www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

سایر مطالب مرتبط:

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *