پروژکتورهای پرتاب /برد کوتاه

پروژکتورهایی با امکان پرتاب یا به اصطلاح درست تر برد کوتاه (short throw) و یا با ویژگی برد فوق العاده کوتاه (ultra short throw) قادرند تصاویر بزرگی را در یک فضای محدود، بدون نگرانی از سایه افتادن روی تصویر یا افتادن نور پروژکتور در چشم  کاربر پخش نمایند. بنابراین در این روش  قابلیت پخش تصویر عریض از فاصله نزدیک یا بسیار نزدیک امکان پذیر می شود.

 این پروژکتورها برد بسیار کوتاهی دارند. این نسبت برد به فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش ،در مقایسه با اندازه صفحه نمایش محاسبه می شود. به طور مثال، در یک پروژکتور “معمولی” با نسبت برد ۱٫۵:۱ می بایست برای پخش یک تصویر ۶۰ اینچی پهن ،۵/۲متر فاصله داشته باشد. حالا یک پروژکتور با فاصله برد کم و نسبت برد ۰٫۶:۱ می تواند همان تصویر را در فاصله کمتر از یک متری نیز ، نمایش دهند. حال پروژکتوری با برد فوق العاده کوتاه با نسبت برد ۳۷٫۰ ، می تواند همان تصویر را درست از فاصله ۵۶ سانتیمتر نشان دهد.

تصویر تفاوت ویدئو پروژکتور دارای بُرد کوتاه (short throw) با ویدئو پروژکتور دارای بُرد معمولی (regular throw)
تفاوت ویدئو پروژکتور دارای بُرد کوتاه (short throw) با ویدئو پروژکتور دارای بُرد معمولی (regular throw)

مزایا و معایب پروژکتورهای برد فوق العاده کوتاه

به بیان ساده این پروژکتورها قابلیت پخش تصویر عریض را از فاصله بسیار نزدیک دارند (Ultra short throw). بزرگترین مزیت این دسته از پروژکتورها این است که قابلیت نصب در فاصله چند سانتیمتر آن طرف تر را دارند. افرادی که فکر می کنند سینمای خانگی آنها برای پروژکتور، بسیار کوچک بوده حالا می توانند حتی تصاویر بزرگ تر سینمایی و ورزشی را در اتاق های نشیمن شان تماشا کنند.

کاربرد آموزشی 

مشتریان وسایل آموزشی اذعان می کنند که آنها دیگر نگران دانش آموزان نیستند که دست های کوچک آلوده و کثیف شان را به وسایل سمعی و بصری کلاس بزنند. هم چنین پروژکتورهایبرد کوتاه از ایجاد سایه بر روی تصویر جلوگیری می کنند و دیگر نباید نگران افتادن نور در چشم کاربر باشیم.

مشکلات ویدئو پروژکتورهای برد کوتاه و فوق العاده کوتاه 

اما با این وجود،پروژکتورهای با قابلیت برد کوتاه و فوق العاده کوتاه، از لحاظ محل نصب  انعطاف کمتری دارند. اکثر این پروژکتورها، لنزهای فیکس و ثابت و بدون زومی دارند. هم چنین معمولا نقطه ثابتی دارند ، به طوری که فاصله از بالای پروژکتور ،می بایست در مقایسه با پایین صفحه نمایش در نظر گرفته شود. باید دقت زیادی در نصب این پروژکتورها به خرج دهید.

ترجمه و تالیف : www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

سایر مطالب مرتبط :

درباره نویسنده :