ویدئو پروژکتورهای ال سی دی، دی ال پی و ال ای دی/LCD-DLP_LED

ویدئو پروژکتورهای ال سی دی، دی ال پی و ال ای دی/LCD-DLP_LED

تکنولوژی های ویدئو پروژکتور

دیتا پروژکتورها از نظر تکنولوژی ساخت به سه دسته LCD، DLP و LCOS تقسیم شده و از لحاظ نوع لامپ در دو گروه جیوه‎ای و LED قرار می‎گیرند. در این مقاله سعی داریم که پروژکتورهای LCD، DLP و LED را مورد بررسی قرار دهیم.

تکنولوژی ویدئو پروژکتورهای LCD

از سال ۱۹۸۰ به بعد اکثر دیتا پروژکتورها با استفاده از تکنیک LCD تولید شده اند. همانطور که می‎دانید LCD به معنی نمایشگر کریستال مایع (liquid crystal displays) است. با این تکنیک، نمایش جداگانه‎ای از هر یک از نقاط تصویر بر صفحه نمایش امکان پذیر می‎شود. این نقاط به صورت دلخواه قابل تغییرند تا تصویر شفاف و واضحی ایجاد گردد. همچنین، پروژکتورهای LCD نورسفید را با استفاده از سه آینه که (dichroic mirrors) نامیده می شوند به رنگهای اصلی (قرمز- سبز- آبی) تفکیک کرده و سپس با هدایت آن به نمایشگر های LCD مجددا با هم ترکیب می نماید. وقتی که نور از طریق پنل LCD ارسال می شود، تک پیکسل ها برای دادن اجازه ی عبور نور یا مسدود کردن آن باز یا بسته می شوند. سپس رنگ های مجزا به کمک یک منشور دیگر یکی شده و به روی صفحه‎ی نمایش ارسال می‎شوند و تصویر واحدی با بیش از ۱۶٫۷ میلیون رنگ ایجاد می کنند ، که از طریق لنز عبور کرده و روی صفحه نمایش پخش می شوند.

مزایا و معایب پروژکتورهای LCD

به اعتقاد برخی از کارشناسان ، این فن‎آوری قابل اعتمادتر از پروژکتورهای فیلم است. با این‎حال، این پروژکتورها هنوز هم به تعمیر و نگهداری نیاز دارند؛ به عنوان مثال پیکسل می‎سوزانند و ذرات گرد و غبار می توانند در کیفیت تصویر اختلال ایجاد کنند. به عبارت دیگر ، پروژکتورهای ال سی دی مانند پروژکتورهای DLP دارای هیچ قطعه متحرکی نیستند و عموما ارزان‎تر از پروژکتورهای دی ال پی هستند. همچنین در اتاق های بزرگتر وقتی که فاصله پروجکشن بیشتری لازم است، می‎توان از طریق زوم و تغییر لنز این تنظیمات را انجام داد.
LCD‎‌ها نور بیشتری نسبت به DLP‎ها دارند؛ یعنی با وجود داشتن لامپ یکسان، تصویر روشن‎تری تولید می کنند. غلظت رنگ بالا و تصویر جذاب‎تری دارند. اگر یک LCD هزار لومنی را در کنار یک DLP هزار و دویست لومنی قرار دهید و تصویری رنگی را در هر دو پروژکتور نمایش دهید، بیننده LCD را انتخاب خواهد کرد. در مجموع باید گفت DLP‎ ها برای مصارف تجاری و آموزشی و LCD‎ها برای مصارف خانگی و تفریحی مناسب‎تر هستند.

پروژکتورهای دی ال پی/ DLP Projectors

نحوه تشکیل تصویر در تکنولوژی DLP
نحوه تشکیل تصویر در تکنولوژی DLP

تکنولوژی (Digital Light Processing (DLP به معنی پرداژش دیجیتالی نور است و برای اولین بار از دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شد. تکنولوژی DLP با استفاده از انحراف آینه‎های میکروسکوپی دیجیتالی کار می‎کند و DMD به معنی دستگاه میکرو آینه‎ای دیجیتالی می‎باشد. (digital micromirror device)

DMD به عنوان یک کلید نوری عمل می‎کند. DMD از حدود ۳/۱ میلیون آینه میکروسکوپی تشکیل شده است که هر یک به تنهایی تا ۵۰۰۰ بار در ثانیه می‎توانند به جلو و عقب حرکت داده شوند ( خاموش و روشن ). فرکانس بسیار بالایی که توسط چشم انسان قابل رویت نمی‎باشد. رنگها توسط چرخه رنگی که متشکل از سه رنگ اصلی ( قرمز- سبز- آبی ) است ایجاد می‎گردند و بدینوسیله با بهره گیری از پردازش دیجیتالی، تصاویری با کیفیت بسیار بالا حاصل می‎گردد. در حالی که تراشه‎ها‎ی آن می‎توانند ۱۶٫۷ میلیون رنگ ایجاد کنند، یک پروژکتور DLP با ساختار سه تراشه می‎تواند ۳۵ تریلیون رنگ ایجاد کند. پس از آنکه رنگ به DMD می‎رسد، تصویر از طریق لنز و سپس بر روی صفحه نمایش داده می شود.

LCD and DLP
مزایا و معایب پروژکتورهای DLP

پروژکتور DLP نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به پروژکتور های LCD دارند. زیرا به فیلتر  نیاز ندارند و تراشه مهر و موم شده‎ای دارند،به طوری که گرد و غبار نمی تواند بر روی تراشه بنشیند و باعث لکه شدن تصویر گردد. پروژکتورهای دی ال پی، به طور موثری نسبت به محو شدن رنگ در امان هستند. با این حال، پروژکتور DLP با چرخه‎های رنگ آهسته‎تر ممکن است باعث رنگین‎کمان شدن تصویر شوند.

علاوه بر این، در حالی که تراشه مهر و موم شده است، اما دیگر قطعات اینطور نیستند. بنابراین گرد و غبار می‎تواند بر روی چرخه ی رنگ بنشیند و و بر کیفیت تصویر تاثیر بگذارد. نقطه ضعف دیگر ممکن است مربوط به محدوده دید ضعیف باشد. بیشتر پروژکتورهای DLP زوم و یا عملکرد تغییر لنز ندارند که بدین معنی است که برای محیط های کوچک مناسب هستند. چون در DLP پیکسل‎ها به هم نزدیکتر هستند، پدیده “Chicken wire” یا “Screen Door” کم‎تر به چشم می‎خورد. این مساله در اطلاعات تغییری حاصل نمی‎کند و تنها تصاویر ویدئویی صاف تری ارائه می‌دهد.  لازم به ذکر است که  نسبت کنتراست (Contrast) در دستگاههای DLP به مراتب بالاتر است.

به دلیل اینکه پروژکتورهای DLP از اجزای کمتری تشکیل شده اند، در حجم کمتری می‎توانند ساخته شوند تا حمل آنها راحت تر باشد.برخی ادعا دارند که طول عمر پروژکتورهای DLP از پروژکتورهای LCD بیشتر است. اگر می‎خواهید از پروژکتور بعنوان سینمای خانگی استفاده کنید و نیز قابلیت حمل آسان آن مد‎نظر شماست، از پروژکتور DLP استفاده کنید. یکی از مدل های پیشنهادی شرکت ایمن پردازش ویدئو پروژکتور  ریکو RICOH PJ X2240 است که  جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت فروشگاه سایت مراجعه فرمایید.

LED projector

پروژکتورهای ال ای دی / LED projectors

LED projector
LED projector

همانطور که قبلا گفته شد، پروژکتورهای LED با نور تعریف می‎شوند. در واقع، برخی از پروژکتور DLP با فن آوری (solid-state illumination) در واقع پروژکتورهای LED محسوب می‎شوند. در این فناوری جدید لامپ‌ها کنار گذاشته می‎شوند و به جای آن از لیزر و ال ای دی استفاده می‎شود. بنابراینLED‎ ها در این نوع پروژکتور دارای عمر بسیار طولانی‎تر از لامپ‎های پروژکتور‎های مرسوم می‎باشند. عمر ال ای دی از ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ ساعت می‎رسد که در مقایسه با ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت مدلهای دارای لامپ، رقم بالایی محسوب می‎شود. به این ترتیب منبع نور LED بدون نیاز به تعویض تا آخر عمر پروژکتور کارایی دارند و این مزیت بزرگی است، زیرا تعویض لامپ سنتی می‎تواند هزینه عمده‎ای در تعمیر و نگهداری پروژکتور به حساب آید. هیچ زمانی برای گرم یا سرد کردن دستگاه مورد نیاز نیست زیرا LED‎ها نسبت به منابع نوری سنتی بسیار کارآمد تر می‎باشند و همچنین بسیار کم‎صداتر هستند و این عوامل باعث کاهش هزینه تعمیر و نگهداری می‎گردند. نکته جالب این است که حتی اگر ۴۰ ساعت میانگین استفاده از این دستگاه را در هفته در نظر بگیریم ، میانگین کارکرد ال ای دی می تواند به رقم چشمگیر ۲۵ سال برسد که طولانی‎تر از عمر مورد انتظار خود دستگاه است.

مزایای دیگر :

 

home-theater-lighting
پروژکتورهای سینمای خانگی

• این نوع تکنولوژی، اتصال به اینترنت بدون سیم جهت انتقال تصاویر از رایانه و یا تلفن همراه در عرض چند ثانیه را برای کاربر فراهم ساخته‌است.
• از نکات مثبتی که در نسل جدید ویدیو پروژکتورها می‌توان مشاهده کرد، از دست ندادن کیفیت رنگ‌ها و درخشندگی آن‌هاست چرا که در ویدیو پروژکتورهای لامپی، بعد از مدتی دستگاه کیفیت رنگ‌ها و درخشندگی خود را از دست می‌دهد؛ موضوعی که در فناوری لیزر و ال ای دی حل شده است.
• علاوه بر بالا بردن کارایی دستگاه، لامپ‌های جیوه‌ای که برای سلامتی کاربر و محیط زیست خطرآفرین هستند و دمای دستگاه را بالا می‌برند، کنار گذاشته شده و دیگر نیازی به تعویض این لامپ‌ها که حاوی مواد مضری برای سلامت پوست و تنفس هستند، نخواهد بود.
• از دیگر مشکلات ویدیو پروژکتورهای لامپی میزان مصرف بالای انرژی آنهاست. با توجه به استفاده از لیزر و ال ای دی مصرف برق کاهش پیدا می‌کند.
• یک از مزایای مدلهای لیزری این است که تنها پنج الی هشت ثانیه از زمان صرف روشن یا خاموش کردن دستگاه خواهد شد که زمان بسیار کوتاه و مناسبی محسوب می‌شود.
• به نظر می‌رسد که این تکنولوژی جدید می‌تواند برای سالن‌های کوچک و متوسط کنفرانس گزینه مناسبی باشد اما متاسفانه نمی‌توان از این سیستم در سالن‌های بزرگ استفاده کرد و البته نباید این موضوع را هم از قلم انداخت که اگرچه تکنولوژی لیزر و ال ای دی نسبت به لامپ‌های جیوه‌ای برتری دارند، اما قیمت‌ آن‌ها کمی گران‌تر از نسل لامپی ویدیو پروژکتور‌ها است.
در مجموع انتظار می‎رود که با پیشرفت در تکنولوژی LED، این فن‎آوری محبوبیت و استفاده گسترده‎تری در بازار برای آن پیش بینی شود. انتظار می رود که، در دنیای تجارت/ آموزش، LED بر لامپ های معمولی غالب شود. علاوه بر این، پروژکتور سینمای خانگی ال ای دی به زودی باید در قیمت های پایین تری در بازار عرضه شوند.

منابع : + +

ترجمه و تالیف: www.behprice.com (شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

درباره نویسنده :