راهنمای خرید پروژکتور کلاس درس – نسبت ابعاد تصویر

راهنمای خرید پروژکتور کلاس درس – نسبت ابعاد تصویر

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در خرید یک پروژکتور توجه به نسبت ابعاد تصویر است از این رو هدف ما در این نوشته آشنایی شما با این مفهوم جهت داشتن انتخابی مناسب می‌باشد.

نسبت  ابعاد تصویر به معنی رابطه بین عرض و ارتفاع یک تصویر است. برای مثال اگر صفحه نمایش تلویزین قدیمی‌‌تان 40 اینچ پهنا و 30 اینچ ارتفاع داشته باشد، نسبت ابعاد تصویرش 30/40 است که معادل 3/4 است و عموما به صورت 4:3 نمایش داده می‌شود. بنابراین نسبت ابعاد تصویر به معنی رابطه بین عرض و ارتفاع نمایشگر می‌باشد. این گونه به نظر می‌رسد که مربع یا مستطیل بودن تصویر را مشخص می‌کند.

آیا تا به حال پروژکتوری را برای کلاس درستان قرض گرفته‌اید که نوارهای مشکی در بالا و پایین تصویر ظاهر شده باشد؟ دو روش برای انجام این کار وجود دارد:

 

  1. اگر پروژکتور نسبت ابعاد تصویر متفاوتی با صفحه نمایش داشته باشد
  2. متریالی که شما به نمایش می‎گذارید نسبت ابعاد تصویر متفاوتی با  پروژکتور داشته باشد.

اگر قصد دارید از تلویزیون HD استفاده کنید که نسبت ابعاد تصویرش 16:9 است به معنی 16 واحد پهنا به ازای هر 9 واحد ارتفاع می‌باشد. شبیه به آنچه شما ممکن است در یک سینمای خانگی یا حتی تلویزیون منزلتان بیابید . از این رو 16:9 نسبتا برای داشتن یک دید پاناروما عریض‌تراست در حالی که یک تلویزیون معمولی با نسبت تصویر 4:3 در قیاس با آن تقریبا مربع به نظر می‌رسد. نسبت ابعاد تصویرهای زیادی در دنیای ویدئو و رایانه وجود دارد. استاندارد مشخص شده برای بسیاری از لپ‌تاپ‌ها 16:10 است که که به اندازه کافی به 16:9 نزدیک است و به سختی متوجه تفاوتشان می‌شوید.

در انتخاب پروژکتورتان، نیاز است تا شما به این که چه نسبت تصویری در برنامه آموزشی که برای دانش‌آموزتان در نظر گرفته‎اید رایج‌تر است، توجه داشته باشید و شاید مهمتر از آن، این که چه روشی برای آینده در سر دارید. دی وی دی‌ها، ضبط صوت‌ها، رایانه‌ها و تلویزیون‎هایی که قبلا داشته‌اید را مد نظر داشته ‎باشید تا به شما در تصمیم‌گیری و انتخاب نسبت ابعاد تصویر کمک کند. اگر کیفیت تصویر استاندارد بخش عمده‎ای از محتوا باشد و شما نمی‌خواهید آن را به کیفیت تصویر بالا تغییر دهید، پس  پروژکتور با نسبت ابعاد تصویر 4:3 ممکن است بهترین باشد. اگر شما محتوا با کیفیت تصویر بالا و یا ترکیبی از کیفیت استاندارد و بالا را دارید، نسبت ابعاد تصویر 16:9 ممکن است بهترین حالت باشد.

ترجمه: www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

سایر مطالب مرتبط:

 

درباره نویسنده :