اثر رنگین کمانی

اثر رنگین کمانی

در ویدئو پروژکتور های معمولی که تولید نور به لامپ متکی است، نور تولیدی توسط لامپ از یک چرخ رنگی عبور کرده و برای ایجاد تصویر رنگ های مختلفی را بوجود می آورد . یک میکرو چیپ، مانند چیپ DLP، سیگنال دیجیتال را پردازش کرده و آن را به تصویری تبدیل می کند که روی صفحه‎ی نمایش ارسال می گردد.
چرخ رنگ مکانیکی یک قطعه ی متحرکی است که همین عامل، آن را در مقابل ضربه‎های احتمالی بسیار آسیب پذیر می‎کند. چرخ رنگ ( Color Wheel ) همچنین گاهی اوقات باعث ایجاد مشکل اثر رنگین کمانی در تصویر ارسال شده می‎شود. این مشکل به خاطر ترکیب پردازش چشم و مغز از تصویر ارسالی چرخ رنگ اتفاق می‎افتد. بنابراین وقتی که تصویری را در پروژکتور DLP مشاهده می‎کنید ممکن است اثر رنگین کمان را تجربه کنید. این تشعشع لحظه‎ای به صورت نوارهای به شکل رنگین کمان در حاشیه اشیاء روشن بیشتر دیده می‎‏شوند.

اثر رنگین کمان چیست؟ چه افرادی در معرض آن قرار دارند ؟ موضوع چیست؟

اثر رنگین کمان که به RBE اشاره دارد، نوعی اثر  استروبوسکوپیک “stroboscopic” است که در اثر  آن برخی از افراد تشعشعات قرمز، سبز و آبی را می بینند. علت این موضوع واکنش چشم/ ذهن به تاثیرات پروژکتورهایی است که از چرخه فیلتر رنگ در حال چرخش سریع استفاده می‎کنند. بیشتر چرخه‎های رنگ از طیف قرمز، سبز و آبی و بعضی اوقات از افزودن رنگ زرد، استفاده می‎کنند و انواع دیگر از تمام شش رنگ اولیه و ثانویه (قرمز، سبز، آبی، فیروزه ای، زرد، و قرمز) استفاده می‎کنند.
از آنجائی که یک چرخه رنگ برای بوجود آوردن آن لازم است، تنها نوع پروژکتوری که تحت تاثیر این اثر رنگین کمان قرار می گیرد، پروژکتورهای DLP هستند زیرا دارای تک‎تراشه‎هایی هستند و نیاز به چرخه رنگی برای اضافه کردن رنگ دارند. دو نوع عمده تکنولوژی پروژکتور LCD و LCoS هستند و هر دو نوع از سه تراشه استفاده می‎کنند.
اثر رنگین کمان، در زمانی که نواحی سفید روشن به سرعت از پس زمینه بسیار تاریک و یا بالعکس عبور می کنند ، مشاهده می‎شوند. وجود رنگ سفید و نزدیک به سفید برای بدست آوردن اثر کامل ضروری است. به طور مثال، در صورتی که رنگ روشن تر، به نحوی رنگ سبز باشد، دیگرترکیب رنگ قرمز یا آبی دیده نمی شوند.

اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتور
اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتور

اثر رنگین کمان، اول از همه به نظر می‎رسد که تنها بر روی درصد کمی از افراد تاثیر می‎گذارد و بیشتر موضوعی مرتبط با ویدئو، در عوض تصاویر ثابت مانند یک صفحه گسترده هستند. برخی از افراد به اثر رنگین کمان بسیار حساس هستند، این در حالی است که برای دیگران فقط گاه به گاه اتفاق می‎افتد. اگر چه این رقم به کمتر از ۵٪ می‎رسد. من تا حدودی حساس هستم و فهمیده ام که پروژکتورمعمول تجاری DLP (در اغلب این چرخه با سرعت ۲X)، اثر رنگین کمان بسیار مشهود است.

با این وجود، پروژکتورهای سینمای خانگی قدیمی، از چرخه رنگی ۴X استفاده می‎کنند. می‎توانیم بگوییم که اثر رنگین کمان، در چرخه رنگ ۴X بیشتر نسبت به ۵X و یا حتی کمتر از ۶X دیده می‎شود. ممکن است در چندین مورد اثر رنگین کمان را در هنگام دیدن یک فیلم کامل مشاهده کرده باشیم، این در حالی است که در ۴X به طور مکرر قابل مشاهده است.

آیا اثر رنگین کمان کاهش پیدا می کند؟

در برخی از موارد بله ممکن است کاهش پیدا کند. برخی گزارش داده‎اند که در هنگام دریافت اولین پروژکتورشان، اثر رنگین کمان بسیار قابل توجه بوده است اما بعد از مدتی کم شده است. من درباره تعدادی از افراد شنیده‎ام  که ( فرضم بر این است که به ندرت حساس بوده اند) در گذر زمان دیگر اثر رنگین کمان را مشاهده نکرده‎اند.
مورد آخر اینکه ، متوجه شده ام که وقتی که بسیار خسته هستیم ، حساس تر  نیز می شویم.

منبع : +

ترجمه و تالیف : شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش

سایر مطالب مرتبط:

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *