نسبت زوم و فاصله پرتاب در ویدئو پروژکتور

نسبت زوم و فاصله پرتاب در ویدئو پروژکتور

در مقاله زیر به تعریف فاصله پرتاب(برد)  و نسبت زوم و تاثیر آن بر فاصله پرتاب و عرض تصویر در پروژکتورها می‎پردازیم.

فاصله برد (پرتاب)

فاصله برد (پرتاب) که به انگلیسی (Throw Distance) نامیده می شود، به حد فاصل سر لنز پروژکتور تا صفحه نمایش اطلاق می شود.
این فاصله تعیین کننده محل قرار گرفتن پروژکتور با توجه به صفحه نمایش در اتاق یا کلاس است. برای هر نوع پروژکتوری ،عرض تصویر با (W) ،فاصله پرتاب (D) و نسبت پرتاب با D/W شناخته می شود. بنابراین به طور مثال رایج ترین نسبت پرتاب پروژکتور ۲.۰ می باشد. منظور این است که به ازاء هر فوت (۳۰.۴۸) عرض تصویر ، لازم است که دو فوت تقریبا (۶۰ سانتیمتر )دورتر قرار بگیرد و یا D/W = 2/1 = 2.0 .

بنابراین اگر بخواهیم از پروژکتوری با نسبت پرتاب ۲.۰ استفاده کنیم و اگر تصویری هم با عرض ۵ فوت داشته باشیم ، بنابراین فاصله پرتاب می بایست ۱۰ فوت باشد. بالعکس اگر میزان فاصله از صفحه نمایش ۲۰ فوت باشد ، بنابراین تصویر باید ۱۰ فوت عرض داشته باشد. بنابراین نسبت پرتاب فرمول ساده ای دارد که به شما اجازه می دهد که به آسانی فاصله پرتاب و یا عرض تصویر را از طریق یکی از این اندازه ها بدست آورید. اگر پروژکتوری را که انتخاب می کنید، نسبت پرتاب متفاوتی داشته باشد ، از این فرمول برای محاسبه پرتاب یا عرض تصویر استفاده کنید.

نسبت زوم چیست و چه تاثیری بر فاصله پرتاب و عرض تصویر دارد؟

اما نسبت زوم چیست ؟

اگر تا بحال دروبین عکاسی و یا فیلم برداری داشته اید، بدون شک با زوم نزدیک یا دور آن برای عکس گرفتن کار کرده اید. اصولا، لنز به شما اجازه می دهد که در زمانی که ثابت ایستاده اید، اشیا را بزرگتر یا کوچکتر کنید. همین موضوع هم برای لنز زوم پروژکتور صدق می کند. و لنز شما این امکان را می دهد تا بدون جابجایی پروژکتور ، سایز تصویر پخش شده را افزایش یا کاهش دهید .
بنابراین چرا شما می خواهید این کار را انجام دهید؟ چند دلیل در این خصوص وجود دارد. اول اینکه ، اگر پروژکتور قابل حملی داشته باشید ، آنوقت زوم لنز ، برای تنظیم در اتاق هایی که شما کنترل کمی روی اندازه صفحه نمایش دارید و یا جایی که باید پروژکتور را قرار دهید، فوق العاده مفید می باشد. دوم اینکه اگر دستگاه را در حالت نصب ثابت استفاده می کنید ،زوم لنز اختیار بیشتری در زمان تعیین محل نصب به شما می دهد . و آخر اینکه ، اگر تصمیم به تغییر اندازه به ابعاد کوچکتر یا بزرگتر را در حالت نصب ثابت داشته باشید ، باز هم امکان تغییر ، بدون جابجا کردن پروژکتور وجود دارد.

throw distan

 

رایج ترین نسبت زوم در پروژکتورهای امروزی ۱.۲ است. با نسبت زوم ۱.۲ شما می توانید تا ۲۰درصد اندازه تصویر را تغییر دهید که این کار با تنظیم ساده زوم لنز طبق تصویر گرافیکی بالا انجام شود. دامنه نسبت زوم پروژکتور،کمتر از ۰٫۴ و بالاتر از ۲.۱ است. با این وجود، با خریدن پروژکتوری که از لنزهای نوری پشتیبانی کند، از این مقدار گفته شده هم پایین یا بالاتر می رود. درست مثل دوربین حرفه ای ، پروژکتور ها هم با لنزهای نوری به طور کلی جهت نیازهای خاص خدماتی ارایه می دهد ،البته با قیمت بالاتر .
پروژکتورهایی با لنزهای پرتاب کوتاه یا فوق العاده کوتاه ،قادرند تصاویر بزرگتری را در کوتاهی ایجاد کنند. این شیوه ایده آلی در کلاس درس است و امکان تحرک بیشتری به معلم در سر کلاس می دهد. اگر تا کنون برنامه ای برای نصب پروژکتور به صورت سقفی نداشته اید ، بنابراین لنز پرتاب کوتاه به شما این اجازه را می دهد که دیگر نیازی به نصب پروژکتور در بالای سر دانش آموزانتان نداشته باشید.

فاصله پرتاب کوتاه
فاصله پرتاب کوتاه

منبع : +

سایر مطالب مرتبط:

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *