کیوسک‏ های اطلاع رسانی هوشمند

یک کیوسک‏ هوشمند، دستگاهی شبیه به رایانه است که در مکان‎های عمومی قرار گرفته تا به مردم امکان دسترسی به محصولات و خدمات را ‏بدهد. کیوسک‎ها معمولا در خرده‎فروشی‎ها، فرودگاهها، کتابخانه‎ها، سالن های  غذاخوری شرکت‎ها و سایر اماکنی که در آنها رایانه‏‎های شخصی در دسترس نبوده اما برنامه‎های کاربردی سودمند واقع می‎شوند، قرار می‎گیرند. کیوسک‎ها ممکن است همانند رایانه شخصی در منزل یا دفتر کارتان، دسترسی به اینترنت برای وب‎گردی یا ارسال پست الکترونیکی و دیدن فایل‎های چندرسانه‏‎ای و دسترسی به برنامه‏‎های نرم‎افزاری متفاوتی را فرآهم سازند.

برخلاف یک رایانه شخصی معمولی، یک کیوسک، اگرچه تنها چند تا کار خاص را انجام می‎دهد اما طوری طراحی شده که مورد استفاده افراد متفاوت زیادی قرار گیرد و اغلب برای کنترل از راه دور و مدیریت، بهینه‎سازی شده‌است.

نمونه‎های محبوب برنامه‎های کاربردی کیوسک اطلاع‎رسانی شامل مدیریت سیستم‎های چک کردن خودکار فرودگاهها، ثبت‎ هدیه‎ی مجازی(interactive gift registries) در خرده‎فروشی‎ها و سیستم پرداخت تک به تک به ازای هر رایانه در کافی‎نت‎ها می‎شود.

کیوسک‎های هوشمند در اندازه ها و شکل های مختلف عرضه می‎شوند و مشخصتا ساخته شده‌اند تا در برابر سختی‎های مقاومت عموم مقاومت کنند
کیوسک‎های هوشمند در اندازه ها و شکل های مختلف عرضه می‎شوند و مشخصتا ساخته شده‌اند تا در برابر سختی‎های مقاومت عموم مقاومت کنند

چه کسی از کیوسک‏‎‏ها استفاده می‎کند؟

کیوسک‎ها اکثر مواقع در شرایطی قرار می‎گیرند که مشکل دسترسی دادن به ابزارهای سلف سرویسی را حل کنند. برای مثال یک شرکت بزرگ کشتیرانی با دوازده تا انبار در حومه شهر و صدها کارمند که در هر کدام کار می‎کنند را تصور کنید. برای پی بردن به روزهای تعطیلات باقی‌مانده، مرخصی استعلاجی یا اطلاعات مربوط به حقوق بازنشستگی، هر یک از این کارمندان باید با نماینده اصلی تماس حاصل شود سپس به پرونده کارمند مراجعه کرده و اطلاعات را با فکس یا تلفن ارسال کنند. این سیستم گران،  ناکارآمد و مستعد خطاست. یک راه‎حل ساده، استفاده از کیوسک‏های هوشمند به جای انبارهاست تا به کارمندان امکان جستجوی پاسخ سوال‎های خودشان را بدهد. بر خلاف کارکنان پشتیبانی اضافی، کیوسک‏ها دسترسی فوری به اطلاعات را تامین می‎کنند، 24 ساعته در دسترس هستند و نیازی نیست به مرور زمان به آنها پرداخت کرد.

ساختمان(بدنه) کیوسک‏‎ها

کیوسک‏های هوشمند در اندازه و اشکال زیادی عرضه می‎شوند و اغلب برای یک کاربرد خاص سفارشی سازی شده‎اند. بنابراین، کیوسک ذکر شده که بر روی طبقه انبار قرار گرفته ممکن است دارای روکش فلزی صنعتی محکمی باشد در حالی که یک کیوسک‏ بر روی پیشخوان لوازم آرایشی بهداشتی که به نکات زیبایی اشاره دارد،  با یک قالب به روز و باریک ارائه می‎شود. در نمونه‎هایی که استحکام و ظاهر حائز اهمیت نیستند، کیوسک‎ها ممکن است به سادگی رایانه‎های معمولی باشند.

بدون توجه به این‎که آنها چگونه به نظر می‎رسند، کیوسک‏‏‎ها چندین ویژگی مشترکی با هم دارند. آشکارترین آنها قفسه، بدنه‎ای است که پوشش قسمت‎های داخلی کیوسک‏ می‎باشد. قفسه در خود، سی پی یو، صفحه نمایش و هر ابزاری که کیوسک برای انجام دادن کارش بدان نیاز دارد را دارا می‎باشد.

سی پی یو یا واحد پردازنده مرکزی، رایانه‏‎ای است که برنامه کاربردی کیوسک را راه‎اندازی می‎کند. در بیشتر موارد، به سادگی یک رایانه شخصی معمولی است که از سازندگانی همچون  Dell یا IBM خریداری شده یا حاصل از اسمبل قطعات خارجی می‏باشد و شامل پردازنده، رم، هارد دیسک و سایر اجزایی که در یک رایانه شحصی معمولی یافت می‌شود، می‎باشد.

نمایشگر برنامه عملکردی کیوسک‏ را برای کاربر به نمایش می‎گذارد. نمایشگر اغلب یک مانیتور رایانه، تلویزیون یا صفحه‎ای با پانل مسطحی است که به سی پی یو متصل می‏‎شود. هرچند، نمایشگرهای عجیب‌تر همانند صفحه نمایش‎های پلاسما با قالبی بزرگ، روز به روز محبوبیت بیشتری در حوزه برنامه‏‎های کاربردی کیوسک‏‎ها برای بازاریابی و تبلیغات کسب می‎کنند.

کیوسک‎ها اغلب دستگاههای جانبی اضافه‎ای را جهت توسعه عملکردشان شامل می‎شوند. برای مثال یک کیوسک خودپرداخت کتابخانه (library self-checkout)، ممکن است بارکد خوان برای اسکن کتاب‎های کتابخانه و کارت‎ها داشته باشد در حالی که یک کیوسک بلیط فیلم (movie ticket)، ممکن است یک چاپگر و کارت‎خوان جهت انجام معاملات و چاپ بلیط داشته باشد. علاوه بر این، دستگاههای ورودی نظیر صفحه نمایش‎های لمسی و تراک‎بال‎های صنعتی اغلب جهت ماندگاری و سهولت در استفاده  ازکیوسک‎ها تا حد امکان به کار می‌روند.

یک کیوسک‏ کاملا اسمبل شده با قطعاتی چون سی پی یو، نمایشگر و قطعات جانبی،  هنوز هم کمی بیشتر از یک رایانه شخصی برجسته است. نرم‌افزار خاصی جهت مبدل ساختن چنین سیستمی به به یک کیوسک هوشمند کاملا خوب، موردنیاز است. این نرم‌افزار معمولا دارای قابلیت ویرایش، سفارشی سازی رابط کاربری و عملکردهای مدیریت از راه دور می‎باشد.

ساختمان کیوسک‎ها
ساختمان کیوسک‎ها

نرم‎افزار کیوسک‏‎ها

سه مجموعه نرم‎افزاری وجود دارد که بر روی کیوسک‏های هوشمند کار می‎کند.: نرم‎افزار سیستم عامل، نرم‎افزار کاربردی و نرم‎افزار مدیریتی

نرم‎افزار کیوسک‏
نرم‎افزار کیوسک‏

نرمافزار سیستم عامل کیوسک‏‎ها

همانند رایانه شخصی دسکتاپ‎تان، یک کیوسک هوشمند باید سیستم عاملی داشته باشد که مجموعه اولیه‎ای از ابزارهایی است که به رایانه امکان شناسایی سخت‎افزار و راه‎اندازی برنامه‎های کاربردی را می‎دهد. در اکثر موارد، بیشتر صاحبان کیوسک‎ها  به سادگی یک سیستم عامل دسکتاپ نظیر مایکروسافت ویندوز را  راه‌‎اندازی می‌کنند و از یک نرم‎افزار نسل سوم برای جبران هر گونه کمبود استفاده کرده و ویژگی‎های مخصوص کیوسک از جمله قابلیت اعمال تغییرات و کنترل از راه دور  را اضافه می‌کنند. اخیرا اگرچه سیستم عامل‎ها منحصرا طراحی شده‎اند تا کیوسک‎های هوشمندی را که توسط چندین شرکت ساخته و ارتقا داده شده‌اند، راه‎اندازی کنند. سیستم عامل WireSpring’s FireCast مثالی از یک سیستم عامل واقعی برای کیوسک هوشمند است.

کیوسک اطلاع رسانی لمسی سیترو SITRO SK-Touch42
کیوسک اطلاع رسانی لمسی سیترو SITRO SK-Touch42

نرمافزار کاربردی کیوسک‏‎ها

نرم‎افزارهای کاربردی با تنوع زیادی ارائه می‎شوند و اغلب برای هر طرح کیوسک، سفارشی‎سازی شده‎اند. در بعضی موارد یک مالک کیوسک، محصول نرم‎افزاری موجود را به سادگی تغییر می‎دهد تا آن را برای استفاده عموم مناسب سازد. اما هنگامی که کیوسکی برای جستجوی عمومی در وب استفاده می‎شود، ممکن است یک مرورگر وب معمولی که با دکمه‌ها و تصاویر خاص سفارشی‌سازی شده‎ است را به سادگی راه‎اندازی کند، برنامه‎های پیچیده‎تر کیوسک، معمولا از ابتدا نوشته می‎شوند و با این هدف ساخته شده‎اند که از عهده سختی‎های استفاده عموم بر آیند. برای مثال خیلی از عرضه‎کنندگان موسیقی به مشتریان امکان جستجو فهرست مدنظرشان  را از طریق کیوسک‎های خاصی که کلیپ‎های  موسیقی را از یک کاتالوگ سی‎دی پخش می‎کنند، به وجود می‎آورند. نرم‌افزاری که کلیپ موسیقی پخش می‎کند، تصویری از جلد آلبوم را ارائه داده و در مورد نوازنده اطلاعات فراهم می‎کند، یک برنامه کاربردی سفارشی‎سازی شده‎ی کیوسک است. همه‎ی عملکردهای دیگر که  معمولا در یک رایانه شخصی یافت می‌شوند، پنهان شده‎اند، به همان صورت که دکمه‎ها و پنجره‎های غیر ضروری هستند. نرم‎افزار کاربردی محبوب دیگر، کیوسک‏ movie ticketing است که قبلا به آن اشاره شد. به جای اینکه سر صف تئاتر بایستیم، یک مشتری به راحتی می‎تواند به کیوسک مراجعه کرده، کارت اعتباریش را وارد کرده، اسم فیلم و زمان نمایش را از لیستی انتخاب کرده و فورا بلیط‎های چاپ شده را تحویل گیرد.

نرمافزار مدیریتی کیوسک‎ها

نرم‎افزار مدیریتی کیوسک، انجام تعدادی از تسک‎های مهم را برعهده دارد. این موارد را می‎توان به تسک‎های امنیتی، کاربردی و مدیریتی تقسیم کرد.

تسکهای امنیتی

اولین و مهمترین نرم‎افزار کیوسک، مجموعه WireSpring’s FireCast می‎باشد که جهت تهیه یک رابط امن برای کیوسک‎های عمومی مورد استفاده قرار می‎گیرد. در بسیاری از موارد، کیوسک‎ها در محیط‎هایی قرار می‎گیرند که خرابکاران ممکن است سعی کنند تا به کیوسک‏ آسیب برسانند، مثلا با فشردن Control-Alt-Delete بر روی صفحه کلید. جهت جلوگیری از این امر، نرم‌افزاری چون سیستم عامل FireCast  رایانه را lock down کرده و آن را برای مزاحمین غیر قابل دسترس مینماید.

تسکهای کاربردی

FireCa st و سایر بسته‎های نرم‎افزاری کیوسک‎ها هم‎چنین، عهده‎دار رابط کاربری گرافیکی look-and-feel برنامه‎های کاربردی کیوسک‎ها می‎باشند. خیلی از بسته‎های نرم‎افزاری کیوسک‎ها می‎‎توانند جهت بوجود آوردن رابط کاربری سفارشی‌سازی شده با مدل‎های جذاب، گرافیک‎ها، دکمه‎ها و آیکون‎ها مورد استفاده قرار گیرند. بسته‎های مدیریتی پیشرفته، نظیر WireSpring’s ClientCenter همچنین به صاحب کیوسک‏ امکان بوجود آوردن اسکرین سیورهای سفارشی سازی شده‎ را می‎دهد. آنهایی که حرکت کامل تصویری full motion video و انیمیشن جهت جذب مشتریان به کیوسک (زمانی که مورد استفاده نیست) را به کار می‎برند.

تسکهای مدیریتی

چون کیوسک‌ها معمولا در مکان های مختلف بدون پشتیبانی فنی در محل قرار می‎گیرند، مدیریت از راه دور به یک بخش ضروری در موقعیت قرارگیری خیلی از کیوسک‏‎ها تبدیل شده است. بدون آن، یک کیوسک خراب که صفحه آبی را نشان می‎دهد تا زمانی که یک کارشناس فنی یا کارمند آموزش دیده جهت تنظیم مجدد دستگاه برسد، غیر قابل استفاده باقی خواهد ماند. ضمنا یک بسته مدیریتی از راه دور، سرپرستان را قادر می‎سازد تا مشکلات کیوسک‎هایشان را از راه دور برطرف سازند و به طور چشمگیری صدمات آزاردهنده وخدمات هزینه‎بر در محل را کاهش می‎دهد. مالکان کیوسک‎ها با قابلیت تغییر تنظیمات و به روز رسانی از راه دور نرم‎افزار، می‎توانند آخرین محتوا، patchهای امنیتی و نرم‎افزار ویروس‎کش را در کیوسک‎هایشان بدون برقراری تماس خدماتی به کار ببرند.

 

منبع:+

ترجمه: www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

سایر مطالب مرتبط :

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *