باور معلمان و استفاده از بردهای هوشمند تعاملی جهت آموزش و یادگیری

مدارس هوشمند
مدارس هوشمند

بردهای هوشمند 

یکی از بهترین راه های شناخت و بررسی فواید و کاربردهای بردهای هوشمند، مطالعه مقالات و تحقیقات سالهای اخیر است. سعی بر این است که با معرفی برخی از مقالات، شناخت و نگاه درستی به مقوله هوشمند سازی مدارس و همچنین استفاده بهینه تر از بردهای هوشمند در مدارس و سایر مراکر آموزشی صورت بگیرد.

مقاله پیش رو  در سال ۲۰۱۲ نوشته شده است و  در اینجا به مقدمه و بخشهایی از آن می پردازیم

باور معلمان و استفاده از بردهای هوشمند تعاملی جهت آموزش و یادگیری

چکیده :

تخته های تعاملی (IWB) یا بردهای هوشمند به عنوان یکی از انقلاب های فن آوری های آموزشی برای سطوح مختلف آموزشی محسوب می شوند. در حالی که تاثیر بردهای هوشمند در فضای کلاس درس،به تازگی در تعدادی از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته شده است ؛ اما این مطالعه نه تنها در دریافت،بلکه به بررسی استفاده واقعی و رفتارهای مرتبط با به کارگیری  آن در فضای عملی می پردازد. هدف اصلی این مقاله بررسی درک و دریافت معلمان و استفاده آنها از برد هوشمند می باشد. پرسشنامه ای بر اساس پیشینه ادبی و همچنین نظریه های مربوط به آموزش و مدل های توسعه تهیه شده است. این پرسشنامه شامل سوالاتی در مورد آمار جمعیتی، کاربرد،پ و برداشت معلمان از بردهای هوشمند می گردد. برای  انجام این تحقیق، ۱۷۴ معلم ، که به طور فعال ار بردهای هوشمند جهت آموزش استفاده کرده اند، آن هم از سطوح مختلف آموزشی (ازکلاس ۶ تا ۱۲)  انتخاب شده اند.نتایج نشان می دهد که معلمان بر این باورند که بردهای هوشمند می تواند برای دروس مختلف استفاده شوند. هم چنین، معلمان بر این باورند که می توان از بردهای هوشمند به منظور تسهیل یادگیری و آموزش تحت این  شرایط  استفاده کرد : ۱) همکاری با  سایر معلمان ، ۲) آموزش در مورد استراتژی های آموزشی موثر با استفاده از بردهای هوشمند  و ۳) استفاده  بیشتر معلم  از برد برای بهبود مهارت در آن.

معلمان استراتژی ها و تکنیک های مختلفی در استفاده از بردهای هوشمند به کار می برند . توجه به خصوصیات یادگیری از جمله نیازها و علایق دانش آموزان و امکانات فنی نیز می بایست در نظر گرفته شود. چند استراتژی تخته های تعاملی که تاثیر مثبتی بر روند یادگیری دانش آموزان دارد را می توان بر شمرد:

  • برجسته سازی ، رنگ آمیزی، و یا حاشیه نویسی مطالب مهم (Türel & Demirli, 2010)
  •  ارائه ایده ها و بازتاب ها در مورد محتوای درسی
  •  گرفتن تصاویر از صفحات وب وتغییر دادن آن به طور همزمان
  •  تصحیح اشتباهات در مطالب (Beauchamp & Parkinson, 2005)
  •  انجام بازی (Smith et al., 2005)

فواید استفاده از فن آوری برد هوشمند شامل موارد زیر می شود :

Solutions-Interactive-WhiteBoards-Content-Area2 (1)

  •  برد هوشمند تعاملات اجتماعی را افزایش می دهد (Türel & Demirli, 2010)
  •  محیط آموزشی را اصلاح می کند – معلمان ممکن است  با این فن آوری مشارکت ، تعامل و همکاری دانش آموزان را تسهیل کنند (Smith et al., 2005)
  •  باعث جلب توجه فراگیران می شود (Türel, 2010)
  •   استفاده از رسانه های تصویری روند یادگیری و به خاطر آوردن را تسهیل می کند
  •  تعاملات می توانند ثبت و ذخیره شوند،به طور مثال فایل های پی دی اف ، پاورپوینت ، و یا از تمام سخنرانی به صورت یک فایل تصویری فیلم گرفته شود.
  •  می توان از سیستم راگیری، دوربین سند و میکروسکوپ های الکترونیکی استفاده کرد (Bell, 2002)

برای این منظور، وهم چنین داشتن شایستگی ها و مهارت های فنی تخته های تعاملی هوشمند، معلمان نیز باید ازچنین مفاهیم آموزشی آگاهی داشته و آموزش های موثری برای دانش آموزان خود با استفاده از بردهای هوشمند ارائه دهند.اگر چه تحقیقات نشان می دهد که استفاده ایده آل از بردهای هوشمند ممکن است تاثیر مثبتی بر یادگیری و آموزش داشته باشد ، اما مهم است که بررسی شود که چگونه معلمان در کلاس درس از برد هوشمند استفاده می کنند.

منبع :

Teachers’ Belief and Use of Interactive Whiteboards for Teaching and Learning
Yalın Kılıç Türel and Tristan E. Johnson

سایر مطالب مرتبط:

ترجمه  و تالیف : www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *