مباحث مدیریت کلاسی و مثال های مرتبط به آن

مدیریت کلاسی
مدیریت کلاسی

امروزه با جستجوی ساده ای در اینترنت منابع بسیاری در زمینه آموزش و یادگیری با برد هوشمند وجود دارد. به طور مثال،امروزه در برخی از مدارس ،مفاهیم ریاضی به صورت بازی و سرگرمی ارایه می شوند و نتایج نشان می دهد که این رویکرد آموزشی باعث جذب و علاقه فراگیران شده است. البته هنوز مشکل زیادی در زمینه منابع آنلاین فارسی وجود دارد و همکاری اساتید و معلمان گرامی را در این خصوص می طلبد. بنابراین صحبت و مثال های مربوط به مبحث زیر در حول منابع آنلاین به زبان انگلیسی می چرخد.

مباحث اصلی :

  • جستجو منابع
  • ذخیره منابع
  • از نظرات کارشناسی دیگران استفاده کنید
  • منابعی برای تدریس
  • نکات و راهنمایی

برای اینکه بتوانید در کلاس درستان بهترین استفاده را از تخته هوشمند ببرید به برنامه ریزی برای استفاده از منابع دیجیتال و تحت وب نیازمندید. هم اکنون گنجینه ای از منابع دیجیتال رایگان و پولی موجود است که با استفاده از آن می توانید آموزش و یادگیری را واقعا کارآمد کنید. مهمترین نکته این است که بدانید که چگونه منبع ارزشمندی را به سرعت پیدا کنید.

جستجو منابع:

• هنگام استفاده از موتورهای جستجو، استفاده از عبارات کلیدی مختلف برای محدود کردن و پالایش جستجو لازم است.از کلمه ‘animation’ or ‘flash’ استفاده کنید. به طور مثال ‘heart animation ’. بنابراین شما می توانید تصاویر قلبی که در حال پمپاژ خون در تمام بدن است را ببینید.

از کلمات ‘game’ or ‘fun’ استفاده کنید. به طور مثال ،‘fractions fun’ (سرگرمی کسر ریاضی). در نتیجه می توانید چندین سایت و بازی با منابع آموزشی برای کسر ریاضی پیدا کنید. حتی اگر به طور مستقیم منابعی را در اختیار تان قرار ندهد ،ممکن است که ایده هایی برای درست کردن یکی از آنها به شما بدهد.
به طور مثال برخی تصاویر خصوصا برای شروع یک درس مفید هستند. از دانش آموزان بپرسید که در مورد تصویر چه فکری می کنند و اینکه درس درباره چه موضوعی می باشد.

به طور مثال
فروشگاه جامعه مجازی
http://www.lrnshop.com/index.php?route=common/home

ذخیره منابع:

ضمن رعایت قانون کپی رایت و حقوق مولفین ،لازم است که منابع مفیدی که تاکنون از اینترنت دانلود کرده اید را نشانه گذاری کرده و یا طوری نام گذاری کنید که سایر معلمان و دانش آموزان بتوانند در پوشه اشتراک گذاری شما جستجو کنند.

از نظرات کارشناسی دیگران استفاده کنید:

از همکاران تان در سایر مدارس بپرسید که از چه منابعی استفاده می کنند و چه پیشنهاداتی دارند. از فروم ها و سایت های مرتبط برای تبادل اطلاعات استفاده کنید. این سایت ها حاوی اخبار ،بررسی و مرور و پیشنهاداتی هستند که می توانید از مطالب آن استفاده کنید.

منابعی برای تدریس:

بسیاری از سایت ها در سطح اینترنت دروس مختلف را به صورت مالتی مدیا و هوشمند برای دانلود قرار داده اند. این دروس به صورت بازی برای استفاده در مهدکودک ها و مدارس بسیار رایج شده اند. بازی های فلش که منحصرا برای برد هوشمند طراحی شده اند. مسلما ارائه درس در قالب بازی با مشارکت دانش آموزان باعث افزایش عمق یادگیری میشود.
سایت پرومتین پلنت یکی از سایت هایی است که هم در زمینه ارائه مطالب و بازی های درسی و هم آموزش به معلمین منابع بسیار خوبی در اختیار مخاطبین قرار داده است.

منابع اینترنتی مفید در زمینه تکنولوژی آموزشی

http://smartschool-ir.blogfa.com/post-63.aspx

 

نکات و راهنمایی:

• مطمئن باشید که بدون اینکه در مقابل پرتو پروژکتور قرار بگیرید مقدار زیادی فضای روبرو و چپ و راست در تخته هوشمند وجود دارد که می توانید به حواشی تخته بروید و به همه نقاط صفحه دسترسی داشته باشید.

• به جای اینکه به اسپیکرهای خود پروژکتور اکتفا کنید،از اسپیکرهای دیواری نیز استفاده کنید. منظور این است که صدا کیفیت بهتری پیدا کرده و در کل کلاس پخش می شود. به صرفه است که همزمان با نصب تخته هوشمند و پروژکتور ،نسبت به نصب اسپیکر نیز اقدام کنید.

• مطمئن باشید که از صفحه کامل یا (full-screen) استفاده می کنید. به طور مثال وقتی که در حال بازدید از وب سایتی با اینترنت اکسپلورر هستید ، از دکمه F11 صفحه کلید برای حذف تمام نوار ابزارها از قسمت بالای صفحه استفاده کنید. با این اقدام صفحه وب در صفحه بزرگتری نمایش داده شده ، و صفحه بهتر دیده می شود.

• از یک صفحه کلید بی سیم در کنار تخته هوشمند استفاده کنید،خصوصا برای مواقعی که شما یا دانش آموزانتان قصد اضافه کردن متنی را دارید. این کار از رفت و آمد اضافی شما به سمت رایانه جلوگیری می کند.

• اگر قصد دارید که از وب سایتی در هنگام تدریس استفاده کنید، برای اینکه از تایپ کردن آدرس پیچیده آن خلاص شوید، آن را به فهرست سایت های مورد علاقه (Favorites)اضافه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که به طور مرتب از محتویات سایت بازدید کنید تا از تغییرات سایت باخبر شوید .

• سعی کنید که در هر صفحه ،فضایی برای حاشیه نویسی و اضافه کردن نظرات باقی بگذارید. به طور مثال به جای آوردن ۳ پاراگراف در یک صفحه از یک پاراگراف استفاده کنید.

• در صورتیکه صفحاتی برای استفاده دانش آموزان ایجاد می کنید ،سعی کنید متن ها را در دو سوم پایین صفحه قرار دهید. با این کار دانش آموزان می توانند به راحتی به آیتم ها و ابزارهایی که لازم دارند ،دسترسی پیدا کنند.

• اگر در مرحله مقدماتی درس ،حاشیه نویسی کرده باشید،فایل را در درایو شبکه با اسم مناسبی قرار دهید، به طوری که دانش آموزان در مواقع بعدی بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

• وقتی که مطالب ارایه خودتان را آماده می کنید ،از تصاویر و موسیقی جهت آموزش استفاده کنید. خصوصا اینکه یک تصویر ارزش هزاران کلمه را دارد.

• به تک تک نیازهای دانش آموزانتان توجه داشته باشید. تمرینات آموزشی مختلف ،می تواند این اطمینان را بوجود بیاورد که تمام دانش آموزان می توانند از تجارب یادگیری پیشنهادی تخته های هوشمند بهره ببرند.

 

سایر مطالب مرتبط :

 

ترجمه و تخلیص: هوشمند سازان ایمن پردازش

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *