معرفی استاندارد های انتقال تصویر بی سیم : AirPlay, Miracast, EZCast, WiDi, Chromecast, DLNA

استاندارهای انتقال تصویر بی سیم یا Wireless Display، روش های مختلف برای انتقال ویدئو، موزیک، تصویر و … به صورت بی سیم بر روی نمایشگر دوم می باشند. مثلا فیلمی را از روی گوشی بصورت بی سیم بر روی تلویزیون یا ویدئوپروژکتور تان نمایش دهید. در این مطلب سعی می کنیم توضیح خلاصه ای از آن ها را ارائه دهیم:

Airplay: اولین استاندارد wireless display که در سال 2010 توسط اپل معرفی شده است. Airplay به کاربر این امکان را می دهد که تمام صفحه آیفون ، آیپد و یا mac خود را به صورت بی سیم انتقال دهد. این استاندارد همچنین قابلیت های هوشمندی دارد مثلا می توانید با آیفون تان تلگرام را چک کرده و همزمان فیلمی را بر روی ویدئو پروژکتور پخش کنید.

Miracast: استانداردی جهانی است که در پاسخ به apple در اواخر سال 2012 معرفی شد و سیستم عامل های اندروید 4.2 و بالا تر ، ویندوز 8.1 و بالا تر از آن پشتیبانی می کنند. شما می توانید تمام صفحه گوشی و تبلت اندرویدی یا لپ تاپ ویندوزی خود را به صورت بی سیم روی نمایشگر انتقال دهید . شرکت های مختلف نام های متفاوتی برای miracast در نظر گرفته اند : smartshare(ال جی) , AllShare Cast(سامسونگ) , screen mirroring (سونی)، display mirroring ( پاناسونیک)

WiDi: در سال 2010 این استاندارد توسط شرکت اینتل معرفی شد. مزیت قابل توجه WiDi این است که از نسخه 3.5 به بالا ازMiracast نیز پشتیبانی می کند.

Chromecast: این استاندارد در سال 2013 توسط گوگل معرفی شد . با chromecast می توانید تمام صفحه گوشی خود را به نمایشگر دوم انتقال دهید . همچنین دارای قابلیت های ویژه ای برای نمایش بی سیم است، مثلا انتخاب چند tab در google chrome گوشی و نمایش آنها و یا انتخاب یک ویدئو آنلاین از اپلیکیشن Netflix و پخش آن.

EZCast: روشی برای انتقال تصویر است که از سه استاندارد Airplay ، Miracast و DLNA پشتیبانی می کند و با استفاده از نرم افزارهای ویژه خود ( EZCastو EZCast pro) امکانات متنوعی را به کاربر می دهد. به عنوان مثال با ezcast pro می توانید چهار فرستنده مجزا را به دانگل متصل کنید تا هر چهار تصویر بصورت همزمان (حالت شبکه ای) بر روی گیرنده نمایش داده شود. EZCast از iOS9 Airplay Mirroring و همچنین از تمام سیستم عامل های آندروید، iOS، ویندوز فون و ویندوز پشتیبانی می کند.

Play To, DLNA, UPnP:در سال 2003  این استاندارها توسط شرکت سونی ارائه گردید و در واقع  تنها به عنوان یک راهکار wireless display معرفی نشد، بلکه روشی برای ارتباط دستگاه های دیجیتالی مختلف با هم معرفی گردید. سخت افزارها و نرم افزارهای متنوعی از DLNA پ مانند پلی استیشن ۳، اکس باکس ۳۶۰، اکس باکس وان ، دوربین دیجیتال ، پرینتر و … نرم افزارهای چند رسانه ای مانند ویندوز مدیا پلیر، XBMC، Plex و…  پشتیبانی می کنند.به عنوان مثال می توان یک ویدئو را با نرم افزار مدیا پلیر لپ تاپ بر روی اکس باکس وان فرستاد و یا عکس روی دوربین دیجیتال را به پرینتر ارسال کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد DLNA خواندن مقاله  «دی ال ان ای (DLNA) چیست و چه کاربردی دارد؟»  را پیشنهاد می کنیم .

DLNA

منبع: +

ترجمه و تالیف : www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

سایر مطالب مرتبط:

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *