راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

مطلب جدید و بسیار جامعی در مورد راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور در سایت نوشته شده است. می‌توانید از مطلب زیر بگذرید و فقط آن را بخوانید.

 

 

اگر بدنبال خرید یک پروژکتور جدید برای یک کلاس درس، اتاق جلسات یا سینمای خانگی باشید، تصویری که قرار است نمایش دهید، باید تاثیر فوق‎العاده‎ای بر روی بینندگان شما داشته باشد. در مورد مشخصات پروژکتورها، لغات و اصطلاحات مختلفی وجود دارند و به همین دلیل تحقیق در مورد پروژکتور می‎تواند گیج کننده باشد. امیدواریم این راهنمای پروژکتور، پاسخ سوالات متداول مربوط به اصطلاحات ، ویژگی ها و مسایل مهم در خرید پروژکتور را ارائه دهد تا بتوانید انتخاب آسان تر و درست‎تری داشته باشید .
این راهنما به‎طورمرتب به روزرسانی می‎شود تا اطلاعات به بهترین شکل دسته‎بندی شوند و ابهامات رفع شوند. لطفا هر سوالی در زمینه خرید ویدئوپروژکتور دارید، در قسمت نظرات ارسال فرمایید.

روشنایی (لومن) :

پروژکتور ها در گستره ی متنوعی از روشنایی وجود دارند که با واحد لومن یا لومنز سنجیده می شوند. پروژکتور روشن تر یعنی لومن بالاتر و معمولا این یعنی قیمت گران تر .
وقتی بدنبال خرید پروژکتور هستید ، مطمئن باشید که بدنبال دو مشخصه لومن هستید : یکی برای روشنایی رنگی و یکی برای روشنایی سفید . در بین پروژکتور های مختلف و برندهای مختلف اختلاف های اساسی ای می تواند وجود داشته باشد . اگر فقط اطلاعات در مورد یک شاخص لومن ارائه شود ، معمولا مربوط به روشنایی رنگ سفید پروژکتور است . روشنایی واقعی رنگ ممکن است در حد یک سوم لومن بیان شده باشد .
مقدار روشنایی که نیاز دارید را اتاقی که در آن استفاده می کنید ، مشخص می کند . برای پروژکتورهای سینمای خانگی ، وقتی که نور محیط  می تواند در حد مینیمم نگه داشته می شود ، به حداقل 1500 لومنز نیاز دارید . برای کلاس های درس ، اتاق های کنفرانس و یا اتاق های با پنجره ، پروژکتور با حداقل 2500 لومنز بهترین است . برای تالارهای کنفرانس بزرگ یا تالارهای همایش لومن بیشتری نیاز خواهید داشت.

نسبت کنتراست:

contrast
نسبت کنتراست، میزان تفاوت بین نقاط روشن و تاریک یک صفحه است ، که با یک عدد بیان می شود . اگر شما روشن ترین سفید تصویر و تاریک ترین مشکی را بردارید و روشنایی آنها را مقایسه کنید ، نسبت کنتراست را بدست اورده اید. مثلا، نسبت کنتراست 1000:1 به این معنی ست که روشن ترین سفید 1000 برابر روشن تر از تاریک ترین مشکی است . بنابراین ، نسبت کنتراست بالا یه این معنی می باشد که جزییات فوق العاده غنی و واضحی را خواهید دید. کنتراست برای سینمای خانگی خیلی مهم است. وقتی که نور را محدود کنید، اگر تفاوت کافی و قابل توجهی بین سفید ها و سیاه ها نباشد، انتظار مشاهده ی محتویات سینمایی غنی را نمی توانید داشته باشید.

رزولوشن:

رزولوشن تعداد نقطه ها یا پیکسل هایی است که برای نمایش تصویر استفاده می شوند. رزولوشن های بالاتر به این معنی است که پیکسل های بیشتری برای ساخت تصویر استفاده می شوند، در نتیجه تصویر واضح تر و تمیزتر است . رزولوشن بالا برای نمایش چارت ها و گراف ها و متن های با جزییات و ویدئوهای HD مهم است . رزولوشن با اعداد بصورت ضربدری مانند 800*600 بیان می شوند. این بیان می کند که 800 نقطه افقی و 600 خط از نقطه ها بصورت عمودی،که برابر با 480000 نقطه در کل است که تصویری بر روی صفحه نمایش داده می شود را ساخته اند.

رزولوشن های پروژکتور های تجاری :

SVGA, 800×600 pixels, 4:3 aspect ratio: پروژکتور های SVGA، رزولوشن پایینی داشته و از قیمت مناسب تری  برخوردارند.هم چنین این پروژکتورها برای نمایش اطلاعات و چارت های ساده و ویدئوهای کوتاه مناسب هستند.
XGA, 1024×768 pixels, 4:3 aspect ratio : این رزولوشن هنوز بسیار استفاده می شود، بیشتر کامپیوتر ها از XGA به عنوان رزولوشن اصلی شان (native) استفاده می کنند، بنابراین تطبیق دادن کامپییوتر ها با پروژکتورهای XGA امری عادی است.
WXGA, 1280×800 pixels, 16:10 aspect ratio : این نسخه ی عریض (widescreen) رزولیشن XGA می باشد ، همان روزلیشن عمودی اما 20% رزولیشن افقی بیشتری ارائه می دهد. این رزولوشن، رزولوشن عادی برای لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند شده است.
WUXGA, 1920×1200 pixels, 16:10 aspect ratio : این رزولوشن در حال تبدیل به استانداردی برای لپ تاپ ها و کامپیوتر های رده بالا و حرفه ای است . هم چنین ، WUXGA بطور فزاینده ای برای پروژکتورهای ثابت و مخصوص سالن های بزرگ استفاده می شود که برای محتویات HD و روشن لازم می باشد.

رزولوشن های پروژکتور سینمای خانگی
720p, 1280×720 pixels, 16:9 aspect ratio: این فرمت معمولا برای پروژکتورهای اقتصادی و front-movie استفاده می شود که با استاندارد 720p HDTV هماهنگ می شوند.
1080p, 1920×1080 pixels, 16:9 aspect ratio : در حال حاضر فرمت استاندارد برای سینمای خانگی و پروژکتور های front است و با 1080i/1080p HDTV broadcast و فرمت های Blu-ray هماهنگ می شود .

راحتی استفاده:

برای ارائه ی بی دردسر، قابلیت هایی وجود دارند که راه اندازی و استفاده سریع از پروژکتور را ممکن می کنند، بنابراین دانستن این قابلیت ها مفید است. این قابلیت ها شامل موارد زیر می باشد:
HDMI: ارتباط دیجیتالی سریع و آسان به دستگاه های HD که امکان انتقال صدای دیجیتال از طریق همان کابل را هم می دهد .
قابلیت بی سیم : اجازه نمایش محتویات بدون کابل را می دهد و در دستگاه های بسیار متنوعی وجود دارد .
تصحیح تصویر افقی و عمودی : به شما اجازه می دهد تا به سرعت تصویر مورب شده روی صفحه را تنظیم کنید .
خاموش / روشن شدن سریع : به این معنی است که منتظر ماندن بیشتر برای اینکه پروژکتور گرم / خنک شود نیاز نیست .

محل قرارگیری پروژکتور و فاصله پروژکتور با صفحه نمایش:

برد ویدئو پروژکتور

محل قرارگیری پروژکتور و اندازه تصویر به ویژگی های اتاق بستگی دارد. بنابراین ، شما می بایست فاصله پروژکتور با صفحه و قابلیت های پروژکتور را که به شما انعطاف برای محل قرارگیری بدهد را در نظر بگیرید .
throw distance، فاصله بین پروژکتور و صفحه یا پرده نمایش را فاصله برد یا فاصله پرتاب می پروژکتور می گیوند.

فاصله بردهای متداول به ترتیب زیر می باشند:

Long Throw: تصویر بسیار بزرگی ارائه می دهد ، این نوع معمولا در پروژکتورهایی که در سقف یک اتاق بزرگ نصب می شوند، دیده می شوند.
Short Throw: تصاویر بزرگ ارائه می دهند در حالی که سایه های روی تصویر و تابش نور پروژکتور به چشم را کاهش می دهند. این نوع معمولا در پروژکتور های که بر روی دیوار یا سقف نزدیک تر به دیوار ، هرجایی که نزدیک به جاییست که تصویر باید نمایش داده شود، دیده می شود. پروژکشن های Short-throw ، معمولا درفاصله بین 3 تا 8 فوت ( حدود 1 تا 2.5 متر ) بکار گرفته می شوند .
Ultra-Short Throw: تقریبا بطور کامل سایه ها و تابش نور پروژکتور به چشم را از بین می برد. این نوع معمولا در پروژکتورهای که بر روی دیوار یا سقف نزدیک دیوار نصب شده اند، مشاهده می شوند. این پروژکتور ها در فاصله ی 0 تا 4 فوت ( حدودا 0 تا 1.2 متر ) بکار گرفته می شوند.

سایر مطالب مرتبط :

 

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *