فاصلۀ نصب ویدئو پروژکتور

مکان پروژکتور و اندازه تصویر به مشخصات اتاق بستگی دارد. از این رو شما باید فاصله پخش و توانایی ویدئو پروژکتور را درنظر گرفته و آنگاه مکان ویدئو پروژکتور را تعیین کنید

از آنجایی که همواره اندازه بزرگی تصویر دیتا/ویدئو پروژکتورها به میزان فاصله مکان نصب آنها از پرده نمایش بستگی داشته است و این فاصله همیشه نقش کلیدی در اندازه تصویر و در نتیجه مکان نصب پروژکتور ایفا می نماید. به همین منظور این گروه از دیتا پروژکتورها با بهره گیری از لنزهای پیشرفته (فاصله کوتاه) امکان نصب پروژکتور در فواصل بسیار نزدیک به پرده نمایش را فراهم نموده اند.

برای نصب و راه اندازی پروژکتور، نیاز به رعایت فاکتورهای زیادی است، شرایط مختلفی وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد. مانند نور محیط، صفحه نمایش، فاصله تا صفحه نمایش، نصب روی سقف یا میز و … بسیاری از این مسائل در مورد هر پروژکتور فرق می کنند. بعضی پروژکتورها از فاصله کم تصویر را نمایش می دهند و بعضی فاصله زیاد، شدت نور برخی از پروژکتورها کم است و در محیط روشن اتاق نمی توانند تصویر خوبی به نمایش بگذارند و بعضی شدت نور زیادی دارند.

برای نصب ویدئو پروژکتور به سقف، ابتدا باید اندازه تصویری که لازم داریم را مشخص کنیم. مثلا یک تصویر 70 اینچ که برای مدارس مناسب است ابعادی در حدود 1.1 در 1.4 متر دارد. بعد از اینکه جای تصویر را روی دیوار مشخص کردیم باید به مدل ویدئو پروژکتور نگاه کنیم که از چه فاصله ای قابلیت نمایش 70 اینچ را دارد؟

اکثر ویدئو پروژکتور های آموزشی از فاصله حدود 3 متر تصویری به اندازه 70 اینچ را نمایش می دهند. پس با فاصله ای در حدود سه متر از دیوار باید ویدئو پروژکتور را به سقف متصل کرد. برای اتصال ویدئو پروژکتور به سقف باید از پایه های مخصوص به این کار استفاده کرد. همه پروژکتورها در پنل پشتی جای پیچ دارند.

کارخانه Sanyo ویدیو پروژکتوری را به بازار عرضه کرده است که می توان با نصب این ویدیو پروژکتور در فاصله 8 سانتی متری از دیوار، تصویری 80 اینچی با کیفیت 768*1024 را ارایه دهد. با توجه به فضای کمی که این ویدیو پروژکتور اشغال می کند، می توان از آن در تبلیغات روی دیوارها، اتاق های کنفرانس کوچک و مکان های عمومی استفاده کرد. این دستگاه می تواند یک پس زمینه برای کلاس های درس روی تخته ایجاد کند که باعث آرامش کلاس و جلوگیری از انعکاس نور در کلاس شود. این ویدیو پروژکتور از یک لنز UHP1 با مصرف 275 وات و توانایی تولید 2000 دسته نوری برخوردار است که می تواند از طریق دو ورودی VGA ، اتصال دهنده های مرکب، S-Video و Component تصاویر شما را نمایش دهد.

مراحل نصب

1. تنظیم فاصله و اندازه

مکان پروژکتور و اندازه تصویر به مشخصات اتاق بستگی دارد. از این رو شما باید فاصلۀ پخش و توانایی ویدئو پروژکتور را در نظر گرفته و آن گاه مکان ویدئو پروژکتور را تعیین کنید. فاصلۀ پخش پروزکتور فاصلۀ بین پروژکتور و تصویر روی پرده است.

فاصله پخش معمولاً به چند دسته تقسیم می شوند:

  • فاصلۀ زیاد تصاویر بسیار بزرگی را ایجاد می‌کنند. این نوع ویدئو پروژکتورها معمولاً در مرکز سقف اتاق های بزرگ نصب می‌شوند.
  • فاصلۀ کم تصاویر بسیار بزرگی را با کاهش سایه و تشعشع نور ایجاد می‌کنند. معمولاً این نوع ویدئو پروژکتورها بر روی دیوار یا سقف نزدیک آن نصب می‌شوند و در کل باید نزدیک به پرده نمایش باشند. این فاصله معمولا ۳ تا ۸ فوت باید باشد.
  • فاصلۀ بسیار کم: به صورت مجازی کاملاً سایه‌ها و تشعشع چشمی را کم می‌کند . این نوع معمولا روی دیوار یا سقف نزدیک پرده نمایش و یا میز نصب می‌گردد. ویدئو پروژکتورهای با فاصله بسیار نزدیک معمولا فاصله بین ۰ تا ۴ فوت با پرده دارند.

با استفاده از یک محاسبه‌گر فاصلۀ ویدئو پروزکتور، می‌توان فاصلۀ بین پرده نمایش و ویدئو پروژکتور را محاسبه نمود.

2. مکان تصویر و تنظیم آن:

یک ویدئو پروژکتور به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی تنظیم اندازه تصویر را انجام دهید. تنظیم دستی مراحل کمی دارد. با دکمه تنظیم فیزیکی یا قطعه متحرک درویدئو پروژکتور می توان این کار را انجام داد. تنظیمات خودکار مزیت دیگری هستند که با استفاده از آن می‌توان این کار را با سرعت بدون نیاز به کنترل کاربرانجام داد. بسیاری ازویدئو پروژکتورها داری درجه تنظیم هستند، ولی بعضی ها تنظیمات پیشرفته تری دارند. (بسیاری از مشتریان در زمان اجاره پروژکتور با این مسائل مواجه می شوند) در اینجا چند روش تنظیم مکان تصویر معرفی شده‌ است:

  • تصحیح با دکمه‌های عمودی و افقی:

وقتی یک پروژکتور کاملاً به صورت مستقیم به سمت پرده نمایش نیست و با آن زاویه دارد، تصویر ذوزنقه‌ای می‌شود. در این حالت با دکمه‌های تصحیح می‌توان تصویر را مستطیلی کرد. این کار به صورت دستی یا خودکار صورت می‌گیرد.

با دکمه‌ تصحیح خودکار، پروژکتور تصویر کج را تشخیص داده و تصحیح می‌کند. دکمۀ تصحیح عمودی نیز وجود دارد که کج بودن بالا و پایین تصویر را برطرف می‌نماید. همچنین دکمۀ تصحیح افقی، کناره‌های کج راست و چپ را اصلاح می‌کند.

  • راهنمای استفاده از محاسبه گر فاصلۀ ویدئو پروژکتور یا Projection Calculator

ماشین حساب یا محاسبه گر فاصله ویدئو پروژکتور، ابزار بسیار مفیدی است. مهمترین کاربرد این ابزار، مشخص کردن محل نصب ویدئو پروژکتور است.

چند نکته برای استفادۀ بهتر از ابزار ماشین حساب ویدئو پروژکتور:

  • اگر ویدئو پروژکتوری امکان زوم یا بزرگنمایی نداشته باشد، آن وقت  قسمت زوم هم وجود نخواهد داشت.
  • برخی ویدئو پروژکتورها امکان ویژۀ تغییر لنز را دارند (مانند ویدئوپروژکتور NEC PA853X) و اگر این امکان وجود نداشته باشد، قسمت انتخاب لنز در ابزار خالی خواهد بود. این قابلیت مخصوص ویدئو پروژکتورهای حرفه‌ ای است که معمولاً برای نصب ثابت در فضاهای بزرگ استفاده می شوند.
  • امکان تغییر واحدها به صورت کامل وجود دارد.
  • Throw distance مقدار فاصله‌ ی ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش می‌باشد. برای ما استفاده از واحد متر در این قسمت راحت تر است.
  • در قسمت image diagonal که اندازه‌ی تصویر مشخص می‌شود، اگر طول و عرض تصویر مورد نظر باشد، واحد متر و اگر قطر تصویر مورد نظر باشد، واحد اینچ مناسب تر است.
  • در قسمت های اندازه تصویر و فاصلۀ ویدئو پروژکتور تا صفحه نمایش، می توانید با استفاده از لغزنده، علامت های + و – و همچنین نوشتن اعداد، تغییر ایجاد نمائید.
  • اگر می‌خواهید توضیحات کاملی در مورد انتخاب ویدئو پروژکتور و اصطلاحات مربوط به آن بدانید، “راهنمای کامل خرید ویدئو پروژکتور” را مطالعه بفرمائید.
  • در مشخصات ویدئو پروژکتورها در سایت projectorcentral.com ، برای اکثر پروژکتورها، محاسبه ی آنلاین فاصله تا پرده نمایش وجود دارد.

درباره نویسنده :

4 دیدگاه برای فاصلۀ نصب ویدئو پروژکتور ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *