انواع تکنولوژی تخته/بردهای هوشمند

انواع تکنولوژی تخته/بردهای هوشمند

بردهای هوشمند در مدل ها و قیمت های مختلفی عرضه می گردند.هدف اصلی ما در این مطلب آشنایی بیشتر شما با انوع بردهای هوشمند و کارایی آنها می باشد. دو نوع تکنولوژی رایج استفاده شده در بردهای هوشمند، تکنولوژی مادون قرمز(IR) و تکنولوژی الکترومغناطیس می باشد،که قابلیت ها و ویژگیهای منحصر به فرد خودشان را دارند که در این مطلب به آن اشاره شده است.

تکنولوژی مادون قرمز(لمسی)

مادون در لغت به معنای زیر دست و قرمز به معنای هر چه به رنگ خون باشد، است. پس میتوان گفت که مادون قرمز اشعه بسیار ریز و قرمز رنگ است . در تکنولوژی مادون قرمز عملکرد اصلی برد هوشمند بر عهده قابی است که در اطراف آن قرار دارد که در آن حسگرهای ارسال کننده و دریافت‌کننده سیگنال‌های مادون قرمز بکار رفته‌اند . صفحه برد هوشمند هیچ نقشی بجز تکیه گاه ایفا نمی کند. در واقع این قاب یک سطح نامرئی حساس ایجاد می کند که با برخورد هر جسم خارجی مانند قلم معمولی یا انگشت به سطح این ناحیه نامرئی، پردازشگر برد هوشمند به تشخیص مکان دقیق آن می پردازد.
بدین صورت که در هر محور افقی یا عمودی، یک ردیف ارسال کننده سیگنال و یک ردیف دریافت کننده سیگنال قرار گرفته اند. برد هوشمند مادون قرمز از تکنولوژی موقعیت یابی ماتریس مادون قرمز برای تعیین مکان دقیق انگشت کاربر روی صفحه برد هوشمند استفاده می نماید .
برای ساطع کردن امواج مادون قرمز که توسط یک لنز پلاستیکی داخل نورافکنی کوچک و نازک کارگذاشته شدند . از دیودهای ساطع کننده ی نور یا LED استفاده می شود . این نورافکنها، نوسان بندی شدند و وقتی روشن و خاموش می شوند، به تناسب، داده ها را رمزگذاری می نمایند.

دستگاه دریافت کننده ی امواج مادون قرمز، از یک فتودیود با جنس سیلیکون استفاده می کند تا موج اینفرارد را به جریان الکتریکی تبدیل سازد. دستگاه دریافت کننده ی امواج، تنها به سیگنالهای پالس دهنده ای که مدام توسط فرستنده یا Transmitter ساخته می شوند، پاسخ می دهد و امواج مادون قرمزی که به آرامی از نورهای محدود و کوچکی تغییر حالت می دهند را از صافی مخصوص خود می گذراند . سلول‌های LED با موج IR در ثانیه صدها سیگنال به گیرنده‌های خود که در طرف مقابل قرار گرفته اند ارسال می‌کنند. با این روش کل صفحه تخته به صورت افقی و عمودی صدها بار در ثانیه در حال جارو شدن می‌باشد. اگر مانعی در نقطه‌ای این ارسال را مختل کند، حسگر دریافت‌ کننده به دلیل آنکه نور IR را دریافت نکرده به پردازنده اصلی برد هوشمند اطلاعاتی را ارسال می‌کند. مختصات این مانع که می‌تواند انگشت یا قلم باشد به سرعت مشخص می‌شود. با حرکت انگشت روی تخته این مختصات تغییر می‌کند و سیگنال‌های آن چندین بار در ثانیه به کامپیوتر اطلاع داده می‌شود.
از اینجا به بعد بر اساس قلم یا ابزار انتخاب شده داخل نرم‌افزار شکل مورد نظر کاربر ترسیم می‌شود. با این فناوری کل عملیات مورد نظر کاربر در مدت استفاده از سیستم رخ می دهد.

روش شناسایی ظاهری بردهای هوشمند IR یا مادون قرمز

این بردها اولا دارای فریم‌های معمولا ضخیم و برجسته نسبت به سطح تخته هستند. چراکه باید مدارات الکترونیکی و حسگرها را در خود جای دهد. این فریم‌‌ ها عموماً فلزی باشند.
بردهای هوشمند مادون قرمز همچنین دارای یک نوار شیشه‌ای تیره رنگ در قسمت داخلی قاب خود هستند. این نوار شیشه‌ای تیره رنگ باعث می‌شود که نور مادون قرمز به سادگی از آن عبور کرده اما از LED ها محافظت گردد.
تکنولوژی الکترومغناطیسی

بردهای هوشمند الکترومغناطیسی بردهایی هستند که برای نوشتن نیاز به قلم مخصوص دارند. این بردها از فناوری امواج الکترومغناطیسی استفاده می ‌کنند. بنابراین قادر به تشخیص انگشت و سایر قلم‌ها نیستند و صرفا با قلم مخصوص به خود کار می‌کنند. در واقع حسگر این بردها به صورت شبکه‌ ای از آنتن‌های گیرنده در داخل صفحه تخته قرار گرفته است. در داخل قلم نیز فرستنده کوچکی لحاظ شده است. به همین دلیل برای استفاده از این بوردها، باید هر قلم مجهز به باطری باشد.

با نزدیک کردن قلم به سطح تخته، آنتن‌ها حضور قلم را تشخیص می‌دهند و بر اساس دوری یا نزدیکی نوک قلم به دهانه ارسال امواج سطحی، مختصات آن به پردازنده مرکزی ارسال می‌گردد.روی نوک هر قلم یک میکروسوئیچ کوچک وجود دارد که بر اساس تماس قلم با تخته، می تواند سیگنال کلیک را ارسال نماید. این بردها تنها قلم مخصوص خود را تشخیص می‌دهند و با فشار دست یا موانع دیگر هیچ عکس‌العملی نخواهند داشت . بدین ترتیب نرم‌افزار روی کامپیوتر می‌تواند سیگنال‌ها را پردازش و تفسیر کند و نهایتاً کاربر قادر خواهد بود با ابزار دلخواهش روی تخته به رسم اشکال و عمل نوشتن بپردازد.

 

قلم برد هوشمند IR

قلم برد هوشمند IR

در تکنولوژی الکترومغناطیسی با قرار دادن قلم بر روی صفحه برد هوشمند، حسگرها یا شبکه ی سیم های داخل تخته که در پشت صفحه برد قرار دارند به امواج ارسال شده از طرف قلم واکنش نشان می دهند و پردازشگر برد هوشمند الکترومغناطیسی ، مکان دقیق قلم را شناسایی می کند و در نتیجه کاربر قادر به استفاده از امکانات برد هوشمند خواهد شد.

 

 

حسگرهای برد

حسگرهای برد

روش شناسایی ظاهری بردهای هوشمند الکترومغناطیس

فاصله ی کم قاب با تخته ی برد هوشمند ، از ویژگی های ظاهری برد های هومشند الکترومغناطیس می باشد
این بردها اولا دارای فریم‌های نازک و غیر برجسته نسبت به سطح تخته هستند. عموما برد اصلی و پردازنده این تخته‌ها به شکل جعبه کوچکی در پشت آن است. شاخص اصلی کارایی ظاهری این بردها، اجبار به استفاده از قلم آنها است. موارد تشکیل دهنده این بردها بیشتر از ترکیبات پلیمری و کامپوزیتی است.

 

درباره نویسنده :