گزارشی از مدرسه ابتدایی هوشمند در آمریکا و نظرات معلمان

گزارشی از مدرسه ابتدایی هوشمند در آمریکا و نظرات معلمان

بسیاری از معلمان در مدرسه ابتدایی سومرال (Sumrall) واقع در ایالت می سی سی پی ، به سمت تخته های تعاملی یا هوشمند جذب شده اند. یکی از معلمان معتقد هستند که از آنجائی که دانش آموزان امروزی بسیار با فن آوری در زندگی روزمریشان انس پیدا کرده اند ، بالا رفتن انگیزه دانش آموزان را از فواید آموزش با فن آوری می داند.

در واقع استفاده از تخته هوشمند ،موجب سرگرمی دانش آموزان به چند دلیل می شود. یکی از معلمان مدرسه می گوید که او هر دو روش استفاده از تخته و بدون آن را امتحان کرده است و متوجه تاثیر مثبت روی دانش آموزان در هنگام استفاده از تخته هوشمند شده است. آموزش با تخته هوشمند این فرصت را به معلمان می دهد تا نحوه آموزش را به راهکارهای مختلفی ارایه داده و یکنواختی را هم برای دانش آموز و هم معلم کاهش دهد. همچنین تخته های هوشمند ، این امکان را می دهد تا معلمان به شبکه اینترنت متصل شده و درباره هر موضوعی تصاویر را به صورت مجازی نمایش دهند که روش سودمندی برای دانش آموزان بصری محسوب می شود. دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه از مهارت های فن آوری جدید استفاده کرده یا مهارت های قبلی خود را بالا ببرند. به نظر می رسد که دانش آموزان برای آمدن به پای تخته و استفاده از تخته هوشمند اشتیاق پیدا کرده اند .

بعضی از معلمان ،دانش آموزان را به استفاده از دستگاهی شبیه به ماوس تشویق می کنند تا این امکان را به آنان بدهد که بدون نیاز به ترک صندلی ،جواب سوالات خود را ثبت کنند. این کار موجب می شود که دانش آموزان به طور همزمان مشارکت داشته باشند و به معلم بازخورد سریعی در رابطه با اینکه پاسخ به کدام سوالات برای کلاس مشکل و یا آسان است، و به همان نسبت، کسب اطلاعات در رابطه با اینکه چه کسی به سوالات پاسخ صحیح و یا غلطی داده است ،بدهد.

در یک کلاس درس زبان انگلیسی ، معلمی از تخته هوشمند برای معرفی لغات جدید و نشان دادن تصاویر برای تطبیق دادن با واژگان جدید استفاده می کند. در مرحله ، به صفحه جدیدی رفته تا دانش آموزان را برای انجام فعالیت هایی از جمله مترادف ها و متضادها با استفاده از واژگان جدید راهنمایی کند. این معلم با این شیوه تدریس که باعث سرگرم شدن کلاس می شود ، بسیار رضایت دارد اما خاطرنشان می کند که می توان از آن بد هم استفاده شود و یا اینکه لازم باشد با مهارت های موثر تدریس ترکیب شود.

ضرورت استفاده از بردهای هوشمند در محیط های آموزشی

به طور کلی ،برد یا تخته هوشمند شامل یک رایانه ، دیتا پروژکتور و یک صفحه نمایش الکترونیکی می شود (Wood &Ashfield, 2008). در اصل بردهای هوشمند برای فضای اداری طراحی شده بود و تا همین اواخر در مدارس مورد استفاده قرار نمی گرفت.در محیط آموزشی ، برای اولین بار در آموزش عالی بکار برده شد اما بعدا در اواخر دهه ۱۹۹۰ استفاده از آن در مدارس ابتدایی مورد توجه قرار گرفت. (Higgins, Beauchamp, & Miller, 2007). یکی از دلایلی که این ابزار فن آوری نوین مورد توجه قرار گرفت ،شناخته شدن آن بعنوان شیوه ای جهت تلفیق گستره وسیعی از منابع چند رسانه ای نظیر متن ، صوت ،تصاویر و بسته های نرم افزاری ، کلیپ های ویدیوئی ، سی دی رام ها ، تصاویر اینترنتی ، و وب سایت ها ، به آموزش کلاسی می باشد (Ekhaml, 2002; Glover & Miller 2002). همچنین حالت انتقال همزمان را ایجاد کرده ، و امکان تعامل دو طرفه را بین دانش آموز یا معلم و محیط می دهد، بنابراین سرگرمی دانش آموزان را افزایش می دهد (Bryant & Hunton, 2000). برد هوشمند صفحه بزرگی دارد و لمسی است.دانش آموزان می توانند روی برد بنویسند ،از انگشتان ، دستان و ماژیک برای نشان دادن درک مطلب شان استفاده کنند(Solvie,2007). همچنین این برد می تواند بخاطر قابلیت هایش در ترسیم خطوط راست ، دایره ، مثلث و مربع ،درهنگام تدریس ریاضی بسیار مفید باشد (Gage, 2002).

بسیاری از کشورها از جمله انگلستان ، ایالات متحده ، استرالیا و کانادا علاقه مند به ظرفیت های برد هوشمند در ارتقاء آموزش و یادگیری هستند. در نتیجه این کشورها میلیون ها دلار صرف خرید فن آوری جهت سیستمهای مدارس خود کرده اند. به طور مثال ، در سال ۲۰۰۴ انگلستان ، ۲۵ میلیون پوند را صرف خرید برد های هوشمند کرد (Wood & Ashfield, 2008). در سالهای اخیر انگلستان شاهد رویکردی به سمت و سوی آموزش کلاسی خصوصا در ریاضیات بوده است. رینولدز و فارل (۱۹۹۶) دریافتند که کشورهای شاخص در ریاضی ، میزان قابل توجهی از آموزش مستقیم کل کلاس استفاده می کردند. علاقه مندی درباره بردهای هوشمند ، احتمالا در پتانسیل آنها برای بهبود آموزش کلاس بوده است.

فواید آکادمیک بردهای هوشمند:

به نظر می رسد که بسیاری از معلمان و مدیران به استفاده از برد هوشمند علاقه مند هستند. پژوهشی به شرح درباره اینکه چگونه معلمان، به اهمیت پتانسیل استفاده از فن آوری برد هوشمند برای کودکان نگاه می کنند ، می پردازد (Kennewell & Morgan, 2003).لوی (۲۰۰۲) درباره اینکه استفاده از برد به معلمان این امکان را می دهد که به راحتی تفاوت های نیازهای یادگیری دانش آموزان را می توان مورد توجه قرار دهد ، گزارش داده است. به طور مثال ، یکی از معلمان ، برد هوشمند را به ۳ صفحه نمایش مجزا تقسیم کرده است. و هر کدام برای گسترش سطح درک مطلب مختلف مطابق با فهم دانش آموزان استفاده می شوند(Miller & Glover, 2002).

بنت و لاکیر (۲۰۰۸) ، پی بردند که بردهای هوشمند به معلمان این اجازه را می دهد که تا مهارهای تحقیق اینترنتی را الگو برداری کنند و این کار منجر به کاهش زمان آماده کردن درس گشته و فرصت های بیشتری در اختیار معلمان برای آماده سازی دروس در خانه می دهد. افزون بر شیوه هایی که برد های هوشمند موجب تسهیل در برنامه ریزی درسی و تنوع آموزشی می شوند ،علاقه مندی معلمان و مدیران به این فن آوری ، احتمالا بر اساس پاسخها و واکنش های دانش آموزان است .
تحقیقی که درباره برد های هوشمند انجام شده است ، درباره ابنکه چگونه این یادگیری فن آوری اغلب منجر به افزایش انگیزه فراگیران می شود پرداخته است. (Greenwell, 2002; Solvie, 2004; Weimer, 2001)

ادواردز، هارتنل و مارتین (۲۰۰۲) توضیح می دهند که استفاده از بازیهای تعاملی نه تنها لذت دانش آموزان را در یادگیری افزایش می دهد ، بلکه نوعا به پاسخهای صحیح تر دانش آموزان منجر می گردد. پژوهشی درباره آموزش ریاضی (Clemens,Moore, & Nelson, 2001) نتیجه گیری می کند که منافع آکادمیک چشمگیر و نگرش های مثبت در نتیجه استفاده از نوعی از بردهای هوشمند به نام Smart board بوده است. مارزانو در سال (۲۰۰۹) در پژوهشی دیگر گزارش می کند که بردهای هوشمند ،موجب افزایش ۱۶ درصدی میزان موفقیت دانش آموزان شده است . نایت ،پنانت و پیگوت (۲۰۰۵) پی بردند که ،بردهای هوشمند باعث افزایش اعتماد به نفس بعضی از بچه ها شده است و این فرصت را به دانش آموزان می دهد که تصاویر یادگیری قبلیشان را دوباره مرور کنند.

هر چند که بردهای هوشمند ، می توانند در ارتباط با تمامی موضوعات استفاده شوند ، اما اکثر تحقیقات انجام شده درباره بردهای هوشمند ، بر حول میزان سواد تدریس و ریاضی می چرخند. سولوی (۲۰۰۷) متوجه شد که استفاده مستمر از بردهای هوشمند که به سادگی باعث کاهش زمان آماده سازی و جستجو برای قسمت های خاص یک درس می شود .فورست (۲۰۰۵) درباره تجربه خود در زمینه آموزش ریاضی با برد هوشمند می نویسد و اینکه چگونه این ابزار تدریس جزء بخش جدایی ناپذیر تدریسش شده است. همچنین او توصیف می کند که چگونه دانش آموزان از طریق قلم برد هوشمند سریعتر یاد می گیرند. استفاده از قلم برد ، به دانش آموزان فرصت تمرین کردن و دستکاری متن را می دهد. پرستون و موبری (۲۰۰۸) از تحقیقی نقل قول می کنند که چگونه برد های هوشمند به طور موفقیت آمیزی برای بچه های مهد کودک جهت افزایش یادگیری در علوم مورد استفاده قرار گرفته شده است. گزارش شده است که برد های هوشمند به عنوان ابزار منعطفی برای تمامی گروه ها از مهدکودک گرفته تا آموزش عالی می باشند (اسمیت و دیگران ، ۲۰۰۵).

 

کاربرد برد هوشمند در نقاشی
کاربرد برد هوشمند در نقاشی

 

گوناگونی و آموزش چند وجهی:

اغلب محققان استفاده از شیوه هایی آموزشی که با شیوه های یادگیری دانش آموزان مطابقت پیدا کند، حمایت می کنند(کالینز و کوک، ۲۰۰۰؛ گلوور و لاو، ۲۰۰۲).بسیاری از محققان (به عنوان مثال، گاردنر، ۱۹۹۳؛ Jewitt، ۲۰۰۲؛ واتسون و د گیست، ۲۰۰۵) بر اهمیت ارائه آموزش های مبتنی بر استفاده از انواع روش ها تاکید می کنند. به نظر می رسد یکی از دلایلی که بردهای هوشمند باعث پیشرفت تحصیلی می گردند ،توانایی این بردها برای ارائه آموزشی است که از نظر بینایی، شنوایی، لامسه برای فراگیران جذاب می باشند (بیلند، ۲۰۰۲). معلمان می توانند از تصاویر و یا ویدیو بردهای هوشمند به منظور ارتقاء یادگیری بصری استفاده کنند. بیلارد (۲۰۰۲) اشاره می کند که صفحه نمایش بزرگ بردهای هوشمند، می تواند چارچوب بصری را فراهم می کند که منطبق با شیوه یادگیری مورد دلخواه بسیاری از کودکانی است که با استفاده از کمک های بصری در بردهای هوشمند ،به آنان برای قرار دادن وقایع به ترتیب زمانی کمک می کند، و همچنین این که ،این شکل از آموزش باعث بهبود مهارت نوشتاری دانش آموزان می گردد .اشعار، آهنگ، موسیقی، و سخنرانی می تواند یادگیری شنوایی را افزایش داده ، و تخته هوشمند شرایط خوبی برای تشویق این کار بوجود می آورد و از طرفی به دانش آموزان اجازه می دهد تا با تخته هوشمند از طریق انجام حرکات روی تخته تعامل پیدا کرده، تا نیازهای فراگیران لمسی را برآورده سازد.

شرط موفقیت آمیز بودن بردهای هوشمند:

برای اینکه بردهای هوشمند درارتقاء یادگیری و افزایش کسب پیشرفت موفق آمیز و موثر باشند، به معلمان باید، هم درمورد درک بالقوه ای که بردهای هوشمند برای یادگیری دارند، و هم به ارائه آموزش مؤثر با استفاده از فن آوری جدید آموزش داده شود. بدون چنین آموزشی، “بعید به نظر می رسد که معلمان از کارایی های بالقوه برد های هوشمند آگاهی داشته و یا قادر به بهره برداری از آنان باشند” (آرمسترانگ و همکاران، ۲۰۰۵، ص ۴۶۷).
هر چند که بردهای هوشمند می تواند زمان آماده سازی درس را کاهش دهند (اسمیثت وهمکاران، ۲۰۰۵) اما معلمان و دانش آموزان باید وقت زیادی را صرف کنند تا استفاده موثر و ماهرانه ای از برد هوشمند داشته باشند. (بال، ۲۰۰۳؛ گلوور و میلر، ۲۰۰۱). اگر از برد هوشمند تنها جهت ارایه مطلب استفاده شود، آنوقت دستاوردهای علمی حاصله از تعامل از بین خواهد رفت (آرمسترانگ و همکاران، ۲۰۰۵). هنگامی که معلمان آموزش های اولیه را در استفاده از برد هوشمند دریافت می کنند، آنها نیز باید تحت حمایت مداوم برای به حداکثر رساندن پتانسیل خود باشند. معلمان برای پیدا کردن نرم افزارها و مطابقت دادن آنها با انواع مختلف وظایف یادگیری ، نیاز به کمک خواهند داشت. این امر مستلزم سرمایه گذاری پول و وقت است و اغلب بخاطر پیشرفت سریع تغییر تکنولوژی این سرمایه گذاری امکان پذیر نمی باشد (گودیسن، ۲۰۰۲).
همچنین پشتیبانی فنی مداوم می بایست برای معلمان فراهم باشد ، و به این علت است که ” به عنوان یک بخش حیاتی دیده شده است” و در هر فن آوری های ارتباطی شبکه، “هنوز [اینچنین پشتیبانی] به نظر می رسد که در وضعیت حالت عقب ماندگی است” (هال و هیگینز، ۲۰۰۵، ص ۱۱۳).

 

ترجمه :www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

 

سایر مطالب مرتبط:

درباره نویسنده :