میزان روشنایی و عمر لامپ دیتا / ویدئو پروژکتور

میزان روشنایی و عمر لامپ دیتا / ویدئو پروژکتور

نکته مهمی که باید بدانید این است که قلب پروژکتور، لامپ آن است که بر حسب ساعت بیان می‎شود و گران ترین قطعه‎ی مصرفی آن محسوب می‎شود.

یکی از مشکلات رایج دیتا پروژکتورها سوختن لامپ آن‎هاست. لامپ هر دستگاه قطعه‎ای کاملا مصرفی است که پس از مدت زمان مشخصی به پایان عمر خود می‎رسد. این مدت زمان در درجه اول به عدد اعلام شده کارخانه تولیدی برمبنای ساعت و در درجه دوم به نحوه استفاده و کاربری دستگاه بستگی دارد. از آنجائیکه لامپ دیتا پروژکتورها نور بسیار زیادی تولید می‎کند به همین دلیل از حساسیت زیادی برخوردار است.

به طور معمول میانگین عمر لامپ (projector lamp) پروژکتور‎ها بیش از  ۲۰۰۰ ساعت است. بنابراین به خاطر قیمت بالایی که دارد ، عمر لامپ یکی از فاکتور‎های مهم محسوب می‎شود. شایان ذکر است که نسل جدید پروژکتورها، ساختاری بدون لامپ جیوه‎ای دارند و از تکنولوژی ترکیبی LED و لیزر برای پردازش تصویر استفاده می‌کنند. گفته می‎شود که این تکنولوژی عمر مفید دستگاه را از ۴ هزار ساعت به ۲۰ هزار ساعت نیز افزایش می‌دهد.

 

lamp of projector

 

اجازه بدهید که بحث مان را از رایج‎ترین مشخصه‎های عمر لامپ پروژکتورهای سینمای خانگی و تجاری شروع کنیم :
– عمر لامپ در حالت عادی: ۴۰۰۰-۳۰۰۰ ساعت
– در حالت صرفه جویی یا اکو  5000-4000 ساعت است.

بخاطر داشته باشید که با نزدیک شدن به پایان عمر لامپ پروژکتور، کیفیت تصویر به طور قابل ملاحظه‎ای تیره و تار می‎شود. در اینجا، سعی می‎کنیم که این نکته را مورد توجه قرار دهیم.
آیا مقدار کاهش شدت نور به ۵۰ درصد رسیده است؟ پی بردن به این نکته راحت است. اتاقی را در نظر بگیرید، دو لامپ ۱۰۰ واتی با کلید جداگانه را در روی دیوار تصور کنید. در ابتدا هر دو لامپ را روشن کنید. اکنون یکی از لامپ ها را خاموش کنید. بسیار خوب !! ۵۰ درصد از نور کم شد. شرط می‎بندم که می‎توانید این را در ذهن‎تان تصور کنید.
فکر بدی نیست که وقتی یک پروژکتور و صفحه نمایش خریداری می‎کنید ، در وقت نو بودنش می‎توانید با تنظیم حالت صرفه جویی از تماشای آن لذت ببرید. در اکثر پروژکتورها ۳۵-۲۰ درصد نور کمتری در حالت معمولی برخوردارند.

سوالات احتمالی در مورد میزان روشنایی و عمر لامپ دیتا / ویدئو پروژکتور

۱- تصویر پروژکتور به نظر تیره و تار شده است ،یعنی چه مشکلی پیش آمده است ؟

ممکن است زمان تعویض لامپ فرا رسیده باشد . وقتی که مدت زیادی از عمر لامپ‎ها می‎گذرد ، تصویر تیره و تار می‎شود. بعضی از پروژکتورها دارای تایمری برای اعلام ساعات مصرفی هستند. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید.

۲- چکار کنم تا عمر لامپ دیتا پروژکتورم طولانی تر شود؟

2-1 برای افزایش عمر لامپ می‎توانید چندین کار را انجام دهید. به طور مثال، اجازه ندهید پروژکتور بیش از حد گرم شود. مطمئن شوید که در نزدیکی ورودی و خروجی منافذ کافی وجود داشته باشد. لازم به توضیح است که لامپ‎هایی که قبل از تعداد ساعات پیشنهادی خراب می‎شوند، معمولا به نحوی تحت تاثیر فشار دما قرار گرفته‎اند. وقتی که پروژکتورتان را در کلاس درس و یا اتاق هیئت مدیره نصب می‎کنید مطمئن باشید که فضای فراوانی بین فن‎های خنک‎کننده پروژکتور با انواع سقف‎ها، دیوارها یا قسمت‎های محصور وجود داشته باشد. به طور معمول ۶۰ سانتیمتر مقدار خوبی برای فضای تهویه است تا از گرم شدن بیش از حد لامپ‎ها جلوگیری کند.

2-2 پروژکتور خود را در یک محیط تمیز و نسبتا دور از گرد و غبار استفاده کنید.

2-3 در صورتی که گرد و غبار و یا آلودگی زیادی در اتاق وجود دارد، فیلتر هوا را هر ۳ ماه و یا حتی زودترتمیز کنید.

2-4 با توجه به طول عمر لامپ، زمانی پروژکتور خود را روشن کنید که بخواهید از آن استفاده کنید. در ضمن از روشن و خاموش کردن مکرر آن خودداری کنید.

2-5 از وارد آمدن هر گونه شوک به لامپ و یا پروژکتور اجتناب کنید.

2-6 اگر ویژگی تبدیل به حالت صرفه‎جویی یا اکو برای افزایش عمر لامپ وجود دارد، از آن استفاده کنید. در اکثر مواقع، شما ۵۰ درصد افزایش در عمر لامپ را تنها با ۲۰ درصد کاهش در میزان روشنایی بدست خواهید آورد.

2-7 اجازه بدهید که فن دستگاه، همچنان قبل از خاموش کردن و از برق کشیدن دستگاه کار کند. تنها استثناء در صورتی وجود دارد که پروژکتور طوری طراحی شده باشد که حتی پس از خاموشی دستگاه، همچنان به خنک کردن سیستم ادامه دهد.

2-8 هر چند وقت یکبار فن دستگاه را چک کنید که سالم باشد، اگر متوجه شدید فن دستگاه صدایش فرق کرده است یا هوای کمتری به بیرون میفرستد، حتما ویدئو پروژکتور را به نمایندگی معتبر جهت تعمیر ببرید. وظیفه فن این است که با گردش هوای شدید در پروژکتور گرمای آن را خارج کند، اگر اندکی خلل در کار فن ایجاد شود دمای لامپ بالا رفته و به سرعت می‎سوزد.

منابع : +  +

سایر مطالب مرتبط :

 

ترجمه و تالیف : www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

درباره نویسنده :