راهنمای خرید پرده نمایش ویدئو پروژکتور

راهنمای خرید پرده نمایش ویدئو پروژکتور

پرده نمایش چیست؟

پرده نمایش یکی از ملزومات جانبی تجهیزاتی نظیر  ویدئو پروژکتور،ویژوالایزر ،اسلاید و اوِرهِد است که برای پخش تصاویر  مورد استفاده قرار می گیرند و مواد بکار رفته در ساخت آن ها از رفلکس یا بازتاب نور جلوگیری کرده و به افزایش کیفیت نمایش تصاویر کمک می نماید.پرده های نمایش با توجه به نیاز مشتریان به، پرده پایه دار ،پرده سقفی دستی و پرده سقفی برقی و بک پروجکشن تقسیم می گردند

گروهی از کاربران دستگاه هایی نظیر ویدیو پروژکتور  بنا به دلایل مختلفی از جمله کاهش هزینه، ترجیح می دهند برای  پخش تصویر ویدیو پروژکتور از دیوار، وایت برد یا پارچه سفید رنگ استفاده نمایند. هرچند این کار به ظاهر مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی بنا به چند دلیل استفاده از پرده نمایش مخصوص دیتا پروژکتور توصیه می شود.
اولین و مهم ترین دلیل ، تفاوت فاحش کیفیت تصویر بین این دو حالت است. رنگ دیوار و یا پارچه هر چقدر هم که سفید باشد باز با توجه به جنس و رنگ به کار رفته در پرده های نمایش – که موجب کاهش رفلکس نور می شود – تصویر نا مطلوب تری را ارائه می دهد و از آنجایی که معمولا کاربران هزینه نسبتا زیادی بابت قیمت یک ویدیو پروژکتور با کیفیت می پردازند، این صرفه جویی در تهیه پرده و نهایتا مشاهده نکردن حداکثر کیفیت تصویر، چندان منطقی به نظر نمی رسد.
دلیل دوم زیبایی و ظاهر کار است. متناسب با محیط و نحوه کاربری، پرده نمایش های مختلفی طراحی و ارائه می شود. پرده نمایش پایه دار (سه پایه پرتابل) برای مصارف پرتابل، پرده نمایش دیواری/سقفی برای مصارف ثابت و نصب دائم، پرده نمایش برقی (موتورایز) برای نصب ثابت در اتاق های کنفرانس و سالن های همایش و پرده نمایش های رومیزی به منظور استفاده در کنار ویدیو پروژکتورهای جیبی، از آن جمله اند.

پرده نمایش پایه دار ویدیو پروژکتور (Tripod Screen Display)

این نوع پرده های نمایش، قابل حمل و مقرون به صرفه می باشند. برای سهولت جا به جایی و نصب این نوع پرده ها، استفاده از پرده هایی با طول بیش از ۲ متر پیشنهاد نمی شود. هم چنین بهتر است نوع پرده را با توجه به نوع استفاده از پروژکتور تعیین کنید . اگر قرار است که پروژکتور به سقف متصل شود، پرده های سقفی ( که به نام های آویز و سقفی هم نامیده می شوند ) تهیه کنید و اگر قرار است پروژکتور را بر روی میز یا پایه قرار دهید، استفاده از پرده های قابل حمل پیشنهاد می شود.

پرده نمایش پایه دار سیترو
پرده نمایش پایه دار سیترو

 

 

پرده نمایش دیواری / سقفی ویدیو پروژکتور (Wall Screen Display)

برای محیط هایی که کاربران تمایل دارند ویدیو پروژکتور را از طریق نصب به سقف ثابت نمایند، بهتر است که پرده نمایش از نوع دیواری یا سقفی انتخاب شود تا تنظیمات تصویری پروژکتور با جابجایی پرده به هم نریزد. این نوع پرده نمایش مجهز به غلافی است که با آزاد کردن ضامن آن، پرده به صورت رول داخل آن جمع می شود و از طریق همان ضامن می توان آن را مجددا باز نمود. پرده های دیواری ویدیو پروژکتور معمولا دارای طول و عرض مساوی (مربع) هستند که با توجه به نسبت طول به عرض تصاویر دیتا پروژکتورها که ۴:۳ (مستطیل) هستند بهتر است به طور کامل باز نشوند. این پرده ها را می توان بر روی دیوار یا سقف نصب نمود.

پرده نمایش دیواری ویدیو پروژکتور

پرده نمایش دیواری ویدیو پروژکتور

پرده نمایش برقی ویدیو پروژکتور (Motorized Screen Display)

این پرده نمایش نوعی پرده دیواری/سقفی است که مجهز به موتور الکتریکی بوده و از طریق ریموت کنترل و کلید صفر و یک قابل کنترل است. با توجه به قیمت نسبتا بالای این پرده های نمایش معمولا از آن ها در اتاق های کنفرانس و سالن های همایش که علاوه بر ثابت بودن ویدیو پروژکتور و پرده، زیبایی و ظاهر کار نیز حائز اهمیت است، استفاده می شود. همانند مدل های ثابت می توان آن ها را بنا بر شرایط محیط بر روی سقف یا دیوار نصب نمود. ضمنا در پرده های برقی ابعاد بزرگتری قابل ارائه است.

پرده نمایش برقی ویدیو پروژکتور

پرده نمایش برقی ویدیو پروژکتور

پرده نمایش قابل حمل رومیزی (Portable Screen Display)

معمولا پرده های نمایش در انواع پایه دار، دیواری و برقی تولید و به بازار عرضه می گردند. ولی یکی از نیازهای کاربران در این خصوص دسترسی به پرده نمایش قابل حمل است. هرچند که اغلب پرده نمایش های پایه دار با پایه جمع شونده را به نوعی پرتابل می خوانند ولی در اینجا منظور از پرتابل، پرده نمایش رومیزی و کوچکی است که به صورت آکاردئونی در داخل یک غلاف کیف مانند جمع می شود و توسط دستگیره تعبیه شده بر روی آن به سادگی قابل حمل می باشد. بعد از باز شدن پرده، پایه های کوچکی از دو طرف باز می شوند تا امکان قرار گیری بر روی میز میسر شود.بیشترین کاربرد این پرده نمایش جهت استفاده در کنار ویدیو پروژکتور جیبی است چرا که در کنار هم یک مجموعه کاملا پرتابل و قابل انتقال را جهت دمو و پرزنت تشکیل می دهند.

سوالات احتمالی شما در مورد خرید پرده نمایش

 به چه نسبت تصویری نیاز دارم؟

توصیه ما این است که همیشه، پرده نمایشی با همان  نسبت تصویر / رزولوشن اصلی پروژکتور خودتان انتخاب کنید. اگر شما در این خصوص مطمئن نیستید،لطفا با تماس بگیرید.

نسبت تصویر صفحه پهن (عریض)  16:10 

16:10

16:10

پروژکتورهای اداری یا آموزشی بیشتر با رزولوشن اصلی 16:10 استفاده می شوند.

نسبت تصویر صفحه عریض 16:9

این نسبت تصویر،بیشتر  با صفحه عریض اصلی 16:9  پروژکتور سینمای خانگی یا در اکثر پروژکتورهای اداری با کیفیت 1080p اخیر استفاده می شود.

16:9

16:9

نسبت تصویر ویدئویی 4:3

از این فرمت بیشتر در فضاهای آموزشی، اداری و مساجد در زمانی که از یک لپ تاپ یا رایانه مطالب پخش می شود، استفاده می گردد.

4:3

4:3

نسبت تصویر اصلی  بعضی از پروژکتورهای سینمای خانگی  که ما به فروش می رسانیم :9 16 است. برای پروژکتورهای اداری اکثریت قریب به اتفاق 3: 4 است ؛ اما  نسبت تصویر عریض 16:10 در حال محبوبیت  پیدا کردن هر چه بیشتر با محتوای با کیفیت بالا است که اکنون به راحتی در دسترس می باشد.

بنابراین شما احتمالا حدس زده اید که هنگام خرید یک پرده نمایش برای پروژکتور ، بخواهید که با نسبت تصویر پرده نمایش صحیح مطابقت داده شود. البته به عنوان مثال شما می توانید از یک پروژکتور سینمای خانگی با یک صفحه نمایش 3: 4 استفاده کنید، اما نتیجه نهایی این  می شود که دقیقا 25 درصد از صفحه نمایش بلا استفاده خواهد ماند و چیزی شبیه به تصویر زیر دیده می شود.

ناهمخوانی پرده نمایش و نسبت تصویر

ناهمخوانی پرده نمایش و نسبت تصویر

خوب تا اینجا نسبت تصویر مورد نیازم را می دانم – حالا به دنبال چه اندازه ای باید بگردم ؟

در صورتی که در حال حاضر پروژکتور دارید،بهترین روش برای بررسی این که چه پرده نمایشی را بخرید،پیروی از این مراحل ساده زیر است:

1-  پروژکتورتان را در حد فاصلی که تمایل دارید از پرده نمایش باشد، قرار دهید.

2- پروژکتورتان را روشن کنید، طوری  که ( تصویر ) به قسمت هایی که قرار است پرده نمایش شما آن جا قرار بگیرد، پخش نماید.

3- در صورتی که اندازه تصویر پخش شده میزان بود ،خیلی ساده، اندازه عرض و ارتفاع تصویر را گرفته و ارقام را یادداشت نمایید.در صورتی که به تصویر کوچکتری نیاز دارید از تنظیم دستی زوم پروژکتور استفاده کنید و یا پروژکتور را نزدیک تر به سمت پرده نمایش ببرید. یک تصویر بزرگتر دوباره به تنظیم زوم پروژکتور نیاز دارد و یا پروژکتور باید به در جایی که پرده نمایش قرار دارد، به سمت عقب جابجا نمود.

4- با ما تماس بگیرید و ارقامی که یادداشت کرده اید و نوع پرده نمایشی که می خواهید(دستی، برقی و یا پرتابل) را به ما اعلام کنید، و سایر موارد را به ما بسپارید .

لازم به توضیح است که در صورتی که پروژکتور داشته باشید ، میزان روشنایی پروژکتور شما هم عامل مهم یاست که در انتخاب نوع و فاصله پرده نمایش حائز اهیمت است .

در صورتی که ویدئو پروژکتور نداشته باشید ، باید با توجه به ابعاد سالن یا اتاق و نیز تعداد افرادی که احتمالا در محل حضور خواهند داشت ، نسبت به خرید پرده نمایش مناسب  اقدام کنید.

اکثر اوقات، مردم با انتخاب یک پرده نمایش خیلی بزرگ به قصد داشتن یک تصویر خیلی بزرگ، اشتباه رایجی را مرتکب می شوند. با این حال، داشتن یک صفحه نمایش بسیار بزرگ در یک محیط سینمای خانگی (و یا حتی یک دفتر کار) می تواند یک چیزی شبیه نشستن در ردیف جلو  سینما باشد- شما در عوض دیدن کل تصویر ،شاهد نگاه کردن به سمت چپ و راست تصویر هستید که این کار می تواند مقداری باعث حواس پرتی و وارد آوردن فشار به چشم های شما شود.پس لطفا از اندازه پرده نمایش مطمئن شوید و قبل از سفارش دادن چند بار بررسی کنید. در صورتی که اصلا مطمئن نیستید با ما تماس بگیرید، ما در این خصوص به شما مشاوره رایگان می دهیم.

تالیف : www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

منبع:+

سایر مطالب مرتبط :

عوامل مهم در هنگام انتخاب سطح روشنایی ویدئو پروژکتور

نصب پروژکتور سینمای خانگی و پرده نمایش

چند نکته در مورد مراقبت و نگهداری از ویدئو پروژکتور

دیتا پروژکتور و  میزان فاصله آن از پرده نمایش

وقتی که تصویر کامپیوتر بر روی دیتا/برد ارسال نمی شود

آموزش برعکس کردن تصویر در ویدئو پروژکتورهای مختلف

صفحه نمایش ویدئو پروژکتور ،تیره،ناصاف است یا تصویر روی صفحه نمایش جا به جا می شود

درباره نویسنده :