آموزش زبان و نقش بردهای هوشمند در انگیزه دانش آموزان و معلمان (بخش سوم )

آموزش زبان و نقش بردهای هوشمند در انگیزه دانش آموزان و معلمان (بخش سوم )

در حال حاضر معلمان بعضی اوقات از کامپیوتر برای اهداف تدریس استفاده می کنند. از آنجائی که میانگین سنی معلمان مدارس ابتدایی بین ۴۵-۴۲ است ( مالدا فرونتا دنس). به این معنی است که اکثر معلمان استفاده از کامپیوتر را سالها ، بعد از حرفه شغلیشان شروع کرده اند. و به طور کلی برای اینکه دست کم از لحاظ توانایی با دانش آموزانشان برابر شوند، به آموزش بیشتری نیازمندند.

با در نظر گرفتن این نکته، وزارت آموزش و پرورش چک ،برنامه ای را معرفی نمود که می بایست به توسعه استفاده از کامپیوتر و بردهای هوشمند نه تنها در لابراتوراهای کامپیوتر مدارس بلکه در سایر کلاسها کمک کند. در این برنامه از معلمان انتظار می رود که سطح مشخصی از مهارت های کامپیوتری را طی کنند و ثابت کنند که می توانند از کامپیوتر در محل کار استفاده کنند . همانطور که در بالا به آن اشاره شد فن آوری و اطلاعات جدید متعلق به گروهی از شاخصه های انگیزشی با شیوه بسیار مثبت است . بسیاری از معلمان در خصوص استفاده از بردهای هوشمند به طور مستقیم به سازندگان آنها بازخورد داده اند که در اینجا به برخی از آن نظرات اشاره می شود:

 

برد هوشمند
برد هوشمند

بردهای هوشمند و مشارکت فعال دانش آموزان

– بردهای هوشمند موجب تشویق مشارکت فعال دانش آموزان در فعالیت یادگیری می شود.
– به دانش آموزان فرصت می دهد تا نقش معلم را ایفا کنند و به همکلاسی های خود با استفاده از ابزاری که در واقع دوست دارند و از آن آگاهی زیادی دارند آموزش دهند.
– دانش آموزان غرق در یادگیری می شوند.
– امکان تماشای ویدئو و بازی کردن را می دهد . ممکن است چندین بار وقفه ،پخش مجدد و تمرکز روی جزئیات داشته باشند. همچنین ، تایمی برای بحث کلاسی ،نظرسنجی و یا تحلیل ، قبل از پیداکردن پاسخهای صحیح داشته باشند.
– امکان ثبت درس و یا فعالیتها وجود دارد .
– بخاطر برخورداری از صفحه بزرگ ،ابزار عالی برای فراگیران بصری محسوب می شوند.
– امکان استفاده آسان از قلم مخصوص یا انگشت وجود دارد .

نشان دادن برخی از بازخوردهای مثبت بردهای هوشمند ، به این معنی نیست که شیوه های کلاسیک ،اشتباه هستند و ما باید آنها را فراموش کنیم. ما می توانیم از رویکردهای مختلف آموزشی از جمله :

Total Physical Response (TPR), the grammar – translation method, direct method, audio-lingual method, task-based learning, communicative language learning, lexical approach, suggestopedia

استفاده کرده و بکار ببریم . تمام رویکردهای ذکر شده در بالا ، سالها قبل معرفی شده اند و ازآن زمان به بعد مورد استفاده قرار گرفته اند.

هر یک از شیوه های آموزشی دارای مزایا و معایبی هستند، اما نمی توانیم بگویی که کدامیک بهترین هستند. زندگی در قرن ۲۱ به ما این فرصت را می دهد تا زبانی را نه تنها با کمک شیوه های قدیمی بلکه با شیوه های نوین فرا بگیریم. بردهای هوشمند باید به طور حتم یکی از آنها باشد. بسیاری از معلمان ، به خصوص معلمانی که در کشورهای خارجی تدریس می کنند از برد هوشمند تا کنون استفاده کرده اند .

کامپیوتر ها پا به عرصه زندگی ما گذاشتند و ما به دلایل مختلفی از آنها استفاده می کنیم. اکثر مردم برای اهداف شغلی از آن استفاده می کنند تا از این طریق با افراد در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. بچه های کوچک می توانند با آن بازی کنند و فیلم تماشا کنند ، به آهنگ ها گوش کنند . بچه های بزرگتر از آن برای اهداف یادگیری استفاده می کنند و دستیابی به اینترنت این امکان را به همه ما می دهد تا فعالیتهای مختلف و حتی بزرگتری را انجام دهیم. چگونه می توانیم از بردهای هوشمند در مدرسه استفاده کنیم ؟
همانطور که قبلا ذکر شد،بردهای هوشمند می بایست به کامپیوتر و دیتا پروژکتور متصل شوند . هر مدرسه ای که به اینترنت دسترسی دارد ، راه های نامحدودی در استفاده از بردهای هوشمند در کلاس درس ارائه می کند.

طبق گفته برخی از کارشناسان،معلمان ،تولید کنندگان،و تجارب خودمان به فهرستی از نظرات و دلایل در خصوص استفاده از بردهای هوشمند می پردازیم.

فهرست نظرات و دلایل در خصوص استفاده از برد هوشمند 

۱- بردهای هوشمند با ترغیب انگیزه دانش آموزان ، با دادن فرصت به پای تخته آمدن آنها و نشان دادن دانش و اطلاعاتشان به سایر دانش آموزان از طریق انجام نمودار ، یک جمله و یک تصویر و سایر موارد عمل می کنند.
۲- بردهای هوشمندی که به اینترنت متصل می شوند ، باید برای نشان دادن واقعیت ها به بچه ها مورد استفاده قرار بگیرند.به طور مثال ، وقتی که درباره حیوانات دارند یاد می گیرند ، بسیار پیشنهاد می شود که نه تنها عکس حیوانات نشان داده شود بلکه زندگی آنها در باغ وحش ها را نیز نشان دهند. باید قدردان دوربینهای مداربسته ای که با اتصال به شبکه وب در آنجا نصب شده اند باشیم.
۳- در ارتباط با تصاویری که متعلق به هر کلاس زبان می شوند؛ اینطور است که در عوض جستجو مجله ها و برش و یا پرینت گرفتن آنها از اینترنت ، روش راحت ترب وجود دارد که آنها را روی بردهای هوشمند آماده کنیم و هر زمان که نیاز داشتیم ، از آنها استفاده کنیم. مزیت استفاده از آنها از طریق برد هوشمند نه تنها اندازه آنان بلکه امکان استفاده در بازیهای مختلفی است که می تواند به فکر هر معلم آموزش دیده ای برسد.

بردهای هوشمند ،امکان استفاده کلیپ های ویدئویی ، فیلم ها ،فایل های صوتی از جمله آهنگ ها ،مصاحبه ها ، میکروسکوپ های الکترونیکی ، سایت های مختلف ، و سایر موارد را برای معلمان فراهم می سازد. به طور مثال موضوعات بسیار جالب برای فراگیران نوجوان ، زندگی روزمره ، خرید رفتن ، فعالیتهای اوقات فراغت حیات وحش و جشنواره ها و دیگر موارد هستند.
بازیها باید بعنوان بخشی از درسهای انگلیسی باشند.با برخورداری از بردهای هوشمند و اینترنت ، معلمان ممکن است بازیهای آنلاین بسیاری پیدا کنند و به دانش آموزان فرصت بازی و رقابت گروهی دهند و یا از تک تک دانش آموزان بخواهند تا به پای تخته بیایند و بهترین اجرایشان را داشته باشند.
۶- تمام درسها برای استفاده های بعدی در کلاس می تواند ثبت و یا ذخیره شود . و یا جهت مرور دانش آموزان در فرصت بعدی و یا برای دانش آموزان غائب فرستاده شود.
– دانش آموزان مهمترین بخش در فرایند یادگیری هستند . باید قدردان بردهای هوشمند باشیم که دانش آموزان بوسیله آن به راحتی می توانند معلم و یا دانش آموز باشند . دانش آموزان می توانند مواد درسی خودشان را جهت ارایه تعاملی به هم کلاسی ها ارائه کنند .

با این وجود ، هنوز بسیاری از معلمان مردد هستند و نمی خواهند متد ، رویکرد و شیوه تدریسشان را تغییر دهند. جهت کمک به آنها در راستای غلبه کردن به این محدودیت ها ،ممکن است مفید باشد که از آندسته از معلمانیکه در استفاده از بردهای هوشمند موفق عمل کرده اند، بخواهیم تا به آنها کمک کرده و هر زمان نیاز داشتند، آنها راهنمایی کنند. همچنین ،بسیار مهم است که همیشه آنها را تشویق کنیم . و آخرین مورد اینکه انگیزه هم نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می کنند که مطالب آموزشی را نباید تنها برای اهداف شخصی استفاده کرد ، بلکه باید آنها را با سایر همکاران به اشتراک گذاشت. سرگروه های آموزشی باید منابع مالی کافی برای اینکه بردهای هوشمند تبدیل به بخش جدایی ناپذیر هر کلاسی شود اختصاص دهند،هر چند که استفاده آن در هر کلاسی هم ضروری نباشد. معلم باید در سایر فن آوریهای اطلاعاتی آموزش دیده باشد و بایددر استفاده از آن احساس راحتی کند.

مطالعات بیشماری درباره استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف آموزشی انجام شده است . یکی از این مطالعات در سال ۲۰۰۳ توسط سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی بریتانیا (Becta) انجام شد. و سازمانی است دولتی برای فن آوری اطلاعات و ارتباطات. به علاوه ، سمینارها و همایش هایی در اراستای استفاده و تاثیرگذاری بردهای هوشمند برگذار شده است. طبق تحقیق انجام شده سه فایده کلیدی وجود دارد.

به نقل قول از معلمی ،که تاکنون از برد هوشمند برای گروه های مختلفی از دانش آموزان از جمله افرادی که دچار مشکلات یادگیری و سایر معلولیت ها هستند ، استفاده کرده است . او به تجربیاتی دست پیداکرده و اظهار می کند ” قدرت تصاویر و ظرفیت همکاری آن در تاثیر برد هوشمند بر یادگیری بسیار حائز اهمیت است .
همچنین نتایج نشان داد، که تاثیر مثبت بردهای هوشمند به این معنی نیست که صرفا در کلاس برد هوشمند داشته باشیم، بلکه ترکیبی از مهارت های معلمان و رویکردهای مختلفی است که آنان استفاده می کنند. به عبارت دیگر بعضی از مشکلات در این خصوص شناخته شد . که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعضی از مشکلات 

• در راستای بهترین استفاده از امکانات بردهای هوشمند ،معلمان باید به خوبی آموزش ببینند.
• ممکن است زمان آماده سازی مطالب افزایش پیدا کند
• ممکن است استفاده از برخی از مطالب آماده شده ، تعامل دانش آموزان را محدود کند.
• این امکان وجود دارد که برد هوشمند جذابیتش را از دست بدهد و معلمان به روشهای معمول خود متوسل شوند.

درک گلاور و دیوید میلر ، اعضاء دپارتمان آموزش در دانشگاه کیل انگلستان چندین سال قبل به بردهای هوشمند علاقه مند شدند و مقالات جالب فراوانی منتشر کردند. طبق تحقیق آنها و با در نظر گرفتن حقایق قبلی درباره مشکلات استفاده از برد هوشمند ،آنها دریافتند که سه دسته معلم در خصوص ارتباط با برد هوشمند وجود دارد. آنها به این موارد ذیل اشاره دارند:

“Missioners” کسانی که واقعا به فن آوری های جدید علاقه مند هستند و از آنها همیشه در تدریسشان استفاده می کنند. و تلاش می کنند که دیگران را به استفاده کردن از فن آوری متقاعد کنند.

“Tentatives” کسانی که برخی دوره های آموزشی را طی کرده اند ، و به بردهای هوشمند دسترسی دارند ، اما به نحوی از آنها واهمه دارند.

“Luddites” کسانی که دوره های آموزشی را طی کرده اند ، اما از هر چیز جدیدی میترسد و نمی خواهند وقت و انرژی خود را صرف آن کنند.

بنابر اظهارنظرات و گفته های محققان و معلمان ، استفاده  بهینه از برد هوشمند بیش از هر چیزی به برنامه ریزیها و انگیزه های مدرس بستگی دارد و اوست که می تواند بهترین استفاده را از این فن آوری ببرد و  میزان انگیزه دانش آموزان را نیز بالا ببرد.

مراجعه به بخش های قبلی :

ترجمه :www.behprice.com ( شرکت هوشمند سازان ایمن پردازش)

درباره نویسنده :